Publisert: 27. september 2023 | Sist endret: 27. september 2023 | Forfatter: Kristine Slemdahl

Brannvernuke

Brannvernuka på Edderkoppen

Avdelingens læringsmiljø ble omgjort til en brannstasjon med både brannbil, flammer og brannslukningsapparater. Rolleleken blomstret, og barna tok roller som brannmenn og personer i nød som trengte støtte av brannvesenet. Alle barna fikk utdelt telefoner som de kunne ringe Bjørnis, men også ambulansen. For de som ble skadet trengte jo helsehjelp. Med tilstedeværende voksne, og barnets gode evne for lekekompetanse, videreutviklet barna den enkle brannmann – leken til avansert rollelek med mye innhold.

Samlingsstundene ble preget av Bjørnis. Vi brukte støttemateriale for å få nye knagger å henge begrepene på. I forkant av en Bjørnis-episode snakket vi om det som kom til og skje, slik at barnegruppen var forberedt på innholdet i episoden, men at de også fikk en felles forståelse av fremmedordene som ville dukke opp. Ved å gi barnegruppen felles førstehåndserfaringer vil de ha samme forutsetninger for å fordype seg i leken.

Gjennom ulike former var barna med på å skape egne brannbiler. Vi brukte firkanter, sirkler, rektangler i ulike farger som barna satte sammen til ett ferdig resultat. Barnegruppen var enig i at det var lettere å bruke en brannbil som modell, for å kunne utforme kunstverket. Samtalene rundt bordet var undrende; “Hvor mange hjul har en brannbil?” “Hvor er brannslangen på brannbilen?”

Vi tok ut barnehagens brannslange ved flere anledninger. Det var stor stas å kunne holde slangen. Den hadde ulikt trykk når man skrudde på håndtaket. Og resten av barnegruppen syntes det var veldig gøy å kunne sanseleke med masse vann i regntøy.

Ukens høydepunkt var besøk på brannstasjonen. Vi så hele to brannbåter, hvorpå den ene var dykkerbåt. Vi utforsket brannstasjonens uteområde og oppdaget både en brannmann som tok imot en nødtelefon, og skimtet Bjørnis på innsiden av vinduet.  Så fikk vi øye på en brannbil som kom tilbake fra ett oppdrag. På vei ned bakken skrudde brannbilen på sirener og blålys, og viste seg frem fra sin beste side. Barnegruppen satt stille og observerende, helt frem til brannbilen var parkert i garasjen. På vei hjem fra et storfint besøk, grublet barna; “Hva gjør brannmenn på brannstasjon?” Alle var enige om at de sover.

Brannvernuker på Marihøna

På Marihøna jobbet vi med brannvern som tema i to uker for å gi barna god nok tid til å bli kjent med temaet. Vi laget lekemiljø på avdelingen som inspirerte til lek og samspill blant barna.

Vi hadde brannvernsamling med egen brannkoffert hver dag, og fokuserte på begreper rundt tema (Brannbil, røykvarsler, brannmann, flamme, brannslange, brannstasjon). Barna ble kjent med Bjørnis - hele Norges brannbamse, sang sanger knyttet til tema brannvern og lærte oss nummeret til brannvesenet - 110. Barna malte flammer. Vi så "Fantus og brannbilen" på storskjerm og fikk innblikk i hva en brannbil gjør.

Barnegruppa var på tur til brannstasjonen og fikk komme inn i garasjen å kikke på brannbilene. Barna viste stor glede og engasjement - veldig stas med brannbilene!

På slutten av uka hadde vi en vellykket brannøvelse hvor vi i forkant forberedte barna på hva som skulle skje. Ingen av barna ble redde.