Matservering i barnehagen

Vi tilbyr et sunt og variert kosthold basert på Helsedirektoratets kostholdsveileder (https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen).

Måltider i Fergefjellet barnehage:

07.00 - 09.00: Medbrakt frokost (for de som ikke har spist hjemme)

10.30: 1.måltid. Mat tilberedt av barnehagen

13.30: 2.måltid. Medbrakt niste

15.00: Frukt/grønnsaker

Helsedirektoratets anbefaling er å sette sammen hovedmåltidene av matvarer fra alle disse tre gruppene slik at de blir fullverdige:
Gruppe 1: Grovt brød, grove gryn og kornprodukter, havregrøt, poteter, fullkornsris, fullkornspasta og lignende
Gruppe 2: Grønnsaker, frukt, bær
Gruppe 3: Belgfrukter (linser, bønner og erter), fisk og annen sjømat, ost og andre meieriprodukter, egg, kjøtt

To dager i uka skal det severes et varmt måltid, der hovedsakelig fisk og belgfrukter er proteinkilde. Vi serverer ellers brødmat med variert pålegg, havregrøt/byggrynsgrøt, yoghurt og gryn. Vi bruker naturlig søtning som frukt og bær. Det serveres grønnsaker til alle måltider.

Vi serverer en sjelden gang matvarer som inneholder sukker (boller, is o.l.), dette skjer kun til fest som 17.mai, Lucia- og nissefest. Ellers styrer vi unna sukker. Vi forsøker heller å tilby ekstra gode sunne snacks som frukt, bær, smoothie og lignende.

Vi samarbeider med Geitemyra matkultursenter, og fra 2024 vil vi benytte en forskningsbasert nettressurs som heter Matnyttig.no

Måltidet som pedagogisk arena
Måltider og matlaging skal gi barna et godt grunnlag for å utvikle matglede og sunne spisevaner. De daglige måltidene i barnehagen gir gode muligheter for læring på mange områder som for eksempel språk og samspill med andre. Barna hos oss skal være deltakende i forberedelse, servering og opprydning rundt måltidet. I disse situasjonene ligger det mye læring innenfor flere områder og ikke minst et viktig holdningsskapende arbeid rundt mat og måltid. Vi har tilstedeværende og deltakende ansatte under måltidet som spiser sammen med barna. Vi setter av god tid til måltidene og skaper rom og tid for god samtale og god mat.

Vi har en kjøkkenressurs i 20% som lager mat sammen med barna. Målet er å involvere barna i hele prosessen fra innkjøp til servering. Dette er en ny ordning fra august 2023, så vi jobber med å få på plass nye, gode rutiner for å sikre dette.