Ny i barnehagen

OPPSTART I HAVÅSEN BARNEHAGE

Målet for «bli kjent» perioden er å gjøre barn og foreldre så trygge på barnehagen at det oppleves greit å skilles. Hvor lang tid dette tar og hvordan denne tryggheten oppnås er forskjellig fra familie til familie.

Gode relasjoner

I barnehagen skal vi gjøre vårt beste for at overgangen til barnehagen blir så skånsom som mulig for barnet. Det viktigste for oss er å etablere gode relasjoner til barnet. Vi setter av god tid til barn og foreldre, slik at bli kjent perioden oppleves god og positiv. Vi vil ha hovedfokus på barnet i denne perioden. Dette betyr ikke at vi ikke vektlegger foreldresamarbeid, men det betyr at vi ønsker å bruke tiden på å skape gode relasjoner til barnet. Vi vil derimot ha ekstra fokus på dere foreldre når dere henter barnet, og i oppstartsamtalen.

Den første avskjeden
Det er DU som kjenner barnet ditt best. Likevel har vi satt opp noen generelle tips og råd til hvordan avskjeden skal oppleves best mulig for både foreldre og barn. Å vinke farvel til et gråtende barn gjør vondt, det knytter seg i magen, og den urolige følelsen kan følge oss resten av dagen. Men, det er faktisk meningen, det skal gjøre vondt å skilles fra barnet sitt, det er biologisk samspill på sitt aller sterkeste. Barn gråter for å sende ut et signal om tilhørighet, og vi svarer med hele oss, kropp og sinn. Det vitner om en sterk tilknytning – den viktigste bærebjelken vi har!

Ikke vis usikkerhet
Fortell barnet at du skal gå, og gå når du har sagt at du skal gjøre det. Viser du usikkerhet blir barnet usikkert, og bli kjent perioden kan ta lengre tid. Det er viktig at barnet får erfaring og trygghet med at foreldre ikke går før de sir ifra, og at de kommer tilbake etter en tid.

Ikke bli for lenge
Hvis du blir altfor lenge ved levering, kan barnet tro at også du skal være i barnehagen. Det skal du jo ikke, dermed kan avskjeden bli vanskelig. Av erfaring ser vi at korte rutinerte avskjeder har en positiv innvirkning på barnet.

Når barnet gråter

Det er aldri godt å forlate et barn som gråter eller klamrer seg fast. Erfaringene i barnehagen er derimot at barnets gråt stilner like etter foreldrene har dratt og er ute av synet. Opplever du likevel at du tar den vonde avskjeden «med deg hjem», så oppfordrer vi deg til å ringe eller sende SMS for å høre hvordan det går med barnet. Vi vil også sende deg en SMS med oppdatering så snart vi får anledning.

Ikke snik deg ut
Ikke la deg friste til å snike deg ut uten at barnet merker det, det kan gjøre barnet utrygt.

Oppstartsamtale
I løpet av oppstarten vil det bli satt av tid til en samtale mellom pedagogisk leder og foreldre. Målet med denne samtalen er å evaluere oppstarten sammen og det vil også bli anledning for dere å få svar på eventuelle spørsmål

Bli kjent perioden
Dag 1 (varighet 2-3 timer)
Denne dagen er det dere foreldre som er sammen med barnet, og en voksen fra barnehagen. Foreldre steller selv barnet denne dagen, sitter sammen med det under måltider og deltar sammen med barnet i aktiviteter og lek. Det er viktig at det er en trygghetsperson som gjør disse tingene første dagen barnet introduseres for nye elementer, lyder og lukter. Det er også nyttig for personalet å se barnet sammen med sine foreldre, dette gir oss verdifull informasjon om barnets vaner og måter å kommunisere på som de kan ta i bruk senere.

Dag 2 (varighet 3 timer)
Denne dagen er det fremdeles dere foreldre som har hovedansvaret for barnet. Barnet kan gjerne sove i barnehagen denne dagen hvis barnet har behov for det. Det er viktig at det er dere foreldre som legger og tar opp barnet når det våkner.

Dag 3 (varighet 3-4 timer)
Dette er en litt lengre dag hvor personalet tar mer over ansvaret for barnet. Barnet leker i barnegruppen og du som foreldre kan forsøke å trekke deg litt i bakgrunnen. Denne dagen er det personalet som hjelper ved mating, bleieskift og legging. Du som foreldre er til stede hele dagen.

Dag 4 (foreldre til stede ca. 1 time)
Den fjerde dagen er foreldre med i ca. 1 time på morgenen, for deretter si «ha det» for første gang. Dersom barnet ditt er stort nok til å forstå, kan du forberede barnet ditt på at de skal være litt alene i barnehagen sammen med de andre voksne, før du igjen kommer og henter det. Det er viktig at ikke denne dagen blir for lang, avtal med personalet.

Dag 5 (tilnærmet normal dag)
I dag skal barnet være i barnehagen tilnærmet en normal dag. Begynn allerede å forbered barnet før dere kommer til barnehagen. «I dag skal du være i barnehagen uten mamma og pappa» osv. Og at du vil komme tilbake for å hente barnet.
Husk å gi beskjed dersom ting ikke er helt som det pleier: Har barnet sovet dårlig, er hun/han ikke helt i form, spist lite eller har morgenen vært hektisk/ugrei. Disse beskjedene er viktige for personalet i barnehagen. Det gir dem innsikt i hvordan barnet har det følelsesmessig og hvordan de kan møte barnet best mulig.
Husk at bli kjent perioden kan være krevende for barnet, det er mange inntrykk som skal bearbeides. Det er ikke uvanlig at særlig de yngste barna trenger mer søvn i perioden etter oppstart. Om det er mulig kan det være lurt å la barnet ha korte dager i barnehagen i starten.

Velkommen til oss!
Vi gleder oss til å bli kjent med barna og dere.