Historie

Havåsen barnehage ligger i Ausvigheia, syd i Søgne vakker plassert ved sørlandskysten.

Barnehagen åpnet august 2019 og ligger i et område omgitt av skog, hei og boligbebyggelse. Det er mange fine turområder i nærheten.

Barnehagen er i stadig utvikling og har i dag 81 barn fordelt på 6 avdelinger -men med plass til 110.

Havåsen er en barnehage med gjennomtenkte planløsninger, slik at barna opplever at barnehagen vokser sammen med dem.
Innredningen av barnehagen er fleksibel og de ulike rommene kan anvendes etter behov. Barna skal ha sin «hjemmeavdeling» hvor de føler at de hører hjemme og føler seg trygge. Barnehagen har egne innganger som leder direkte inn til den enkelte avdeling. Vi har et stort fellesrom som kan benyttes når vi skal samle alle og det er kort avstand mellom barnegruppe og aktivitetsrom. Det er også et eget soverom for de små barna som trenger å sove.

På uteområdet er det flere kalde rom som innbyr til ulike aktiviteter, inkludert her er verksted.
Uteområdet kan deles og områder skjermes, likevel er det oversiktlig og tilrettelegges med ulike aktiviteter. Vi har trolig tidenes akebakke og like utenfor det innegjerdede området er vi rett inn i friområdet.