Publisert: 21. september 2023 | Sist endret: 21. september 2023 | Forfatter: Vibeke Bentsen

Nasjonal brannvernuke

Den nasjonale brannvern uka er i uke 38 og i den forbindelse har Havåsen barnehage hatt fokus på brannvern- og flere avdelinger har hatt ulike aktiviteter knyttet til nettopp brannvern. Som et "kick off" i dette arbeidet fikk vi i uke 37 besøk av brannbilen og to brannkonstabler. Brannkonstablene viste oss litt av utstyret i brannbilen og testet kunnskapen til barna angående brannvern. Avslutningsvis fikk vi lov å sitte inni brannbilen og ta og kjenne på utstyret.

Torsdag i uke 38 fikk vi besøk av selveste brannmann Sam, han kom i full uniform med stigen på ryggen. Sammen med barna snakket de om hva de skulle gjøre hvis det begynte å brenne hjemme eller i barnehagen, jo vi skulle gå ut sammen med de voksne, ikke løpe, men gå! Videre fikk de i lekse å sjekke lyden i brannalarmen hjemme sammen med en voksen og se til at alle hadde et brannslukningsapparat. Og mens han snakket med forsamlingen av barn som hadde samlet seg for anledningen ringte telefonen hans, noen hadde ringt 110 og det var full fyr i et hus like ved barnehagen. Brannmann Sam heiv seg i brannbilen og fikk slukket brannen med god hjelp fra alle barn som hadde lyst til å spyle.