Publisert: 04. april 2024 | Sist endret: 04. april 2024 | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan april

Mars
I mars har vi kost oss mye med påskeforberedelser. Vi har laget påsketegninger, sådd karse, hatt samlinger om påske og hørt historien om hva som skjedde med Jesus i påska. Vi har også vært så heldige å ha kyllinger i barnehagen. Det var spennende å følge prosessen og etter 21 dager i rugemaskinen begynte eggene å klekke! Vi fikk 9 kyllinger! Vi har kost oss med god påskelunsj og på fredag før påskeuka hadde påskekyllingen vært og gjemt kokte egg rundt om i barnehagen uteområde. Det var en spennende eggjakt, og de fleste likte også det som var under skallet! 😉

Ellers i mars har vi lekt masse. Det har gått mye i rollelek – familie og sykehus, Lego, spill, PlusPlus, dyr, biler, lese bøker mm. Ute har vi vært mye i skogen og laget mat med både snø, vann og gjørme. Det er også gøy å sykle nå som snøen begynner å forsvinne. Diverse regelleker som tikken, klatremus og mikkel rev og rødt lys er også blitt populært.

April
Nå nærmer våren seg med stormskritt og vi gleder oss til vi kan være mer ute og utforske naturen og det som spirer og gror. Vi har allerede begynt å plante litt forskjellig som skal i pallekarmene når det er tid for det.  Ved å plante selv får barna erfaringer og forståelse av hvor maten kommer fra, og kan følge prosessen fra frø til mat. Vi kommer også til å lære mer om naturen og naturens mangfold. Når barn får gode opplevelser, erfaringer og kunnskap om naturen bidrar det til at de utvikler en respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.

Vi har allerede hatt en del barnesamtaler, og skal fortsette med det i april. Det har vært interessant og lærerikt for oss å få barnas perspektiv på barnehagehverdagen. Vi tar det med oss videre i planlegging av barnehagens leke- og læringsmiljø.
Minner også om at vi ikke lenger har bål på tur, men at barna gjerne kan ha med seg varm drikke og pølse på termos.

Hilsen Lena, Christine, Hilde, Gunn Helen og Maren