Publisert: 05. mars 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Karianne Thomassen

Månedsbrev for mars og april på Haren.

I år har vi hatt mye gøy lek ute i snøen. Vi har lagd utallige små og store snømenner. Over flere dager så har vi fulgt med i vinduet og sett at snømennene har smeltet i regn og sol. De har smeltet og veltet akkurat som i regla om snøgubber. Vi har vært på det store området og klatret til topps i store snøhauger. Vi har tilpasset uteleken etter vind og kulde. På noen av de kaldeste og glatteste dagene så har vi ikke gått ut i det hele tatt. Da har vi grepet muligheten til å gjøre noe fint sammen inne. Vi fant fram maling og la store ark over hele bordet. Så kunne vi sitte sammen å bli kjent med og undersøke maling i forskjellige farger. Bruke hender og kost å sette farger på ark. Vi har fått masse fin kunst på veggene. Barna har lagd flere felles malerier og snøbilder med hvitmaling og glitter. De største barna har også kost seg med play- doh. De har kjevlet og rullet, knadd og trykket ut forskjellige figurer.

Under lek inn deler vi barnegruppa mest mulig i små grupper. Det har vært mye god lek inne på rommet hvor vi har dukker, kjøkken, tepper og utkledningstøy. Dukkene må ofte spise, få medisiner og bysses i søvn. Barna blir heller aldri lei av lek med biler og togbane. Særlig de små bilene er populære.

I samlingsstund tar vi utgangspunkt i det barna leker. Det har derfor vært mange historier om snømenn og lek i snø. Dukken Lisen har vært med oss mange ganger. Hun trenger mat, bleie og kosedyr før hun skal sove. Akkurat som i leken.
Vi synes også det er veldig fint å se hvor glade barna er blitt i bøker. Vi leser, peker og benevner både for enkelt barn og i små grupper.

Mars og april:
Tema i mars: påske. Tema i april (og resten av barnehageåret) : natur og naturens mangfold.

I mars skal vi lage litt påskepynt sammen med de eldste barna. Vi har planer om å finne fram gulmaling, øyne, fjær, lim og nebb. Så blir det forskjellige små kyllinger.
 Vi skal dekorere samlingstundrommet med gule og grønne stoffer og lage historier med påskeegg og påskekyllinger. Vi skal også fortelle historien om palmesøndag. En dag skal vi leite etter påskeegg som påskeharen har gjemt hos oss.
Så fort det blir vær til det så begynner vi med turer for de eldste barna. Det er ikke sikkert at det blir før ute i april. Turdagen bli nå onsdager. Vi går fra barnehagen kl 9.30. Dersom barna ikke har kommet til da så går det helt fint an å leverer direkte på turen.

Etter hvert som våren kommer så er det mye å observere av endringer i naturen både på turer og på utelekeplassen. Snøen smelter og blir til vann, bakken blir bar og sandkassa kommer fram. Tema natur og naturens mangfold skal følge oss helt til sommerferien. Så etter hvert kommer vi til å se at gresset blir grønt, det kommer blader på trærene og småkryp og insekter våkner til liv.

I april begynner vi med forskjellige sanger og regler om småkryp og vår. Vi har flotte insekter og småkryp som vi skal bruke til å fortelle historier om vår og natur.
Noen av de nye sangene vi skal bli kjent med: en liten kylling, blomster små, nå skinner sola i vinduskarmen, Jeg er en liten marihøne.
Planleggingsdag: vi minner om planleggingsdag tirsdag 2.april.

Hilsen oss på Haren: Bente, Eva, Kristin, Elisabeth, Solveig, Karianne.