Publisert: 01. mars 2024 | Sist endret: 26. februar 2024 | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan Mars

Februar
I starten av februar hadde vi fokus på samisk kultur og mangfold i samfunnet. Vi har snakket om hvordan mennesker er forskjellige på noen måter, men like på andre måter. Og selv om vi er ulike så hører vi til i samme by, land og samfunn.

Vi hadde også karneval, barna var engasjerte i hverandre og de lekte sammen i store grupper. Vi hadde samling der alle som ville kunne komme frem å vise frem kostymet sitt. Barna fikk også trylle litt med den magiske tryllestaven; «HOKUS POKUS» ropte de og så kom det noe godt flyvende! I forkant av karneval pyntet vi avdelingen med forskjellig pynt. Vi ser at mange er glade i å slippe kreativiteten løs og lage noe eget av de forskjellige materialene som er tilgjengelig.

Det er mye fin lek på avdelingen, og mye variert lek. Det går mye i familie, sykehus, lek med dyrene, Duplo, biler og ulike spill.

Mars
Nå nærmer våren seg med stormskritt og vi gleder oss til vi kan være mer ute og utforske naturen og det som spirer og gror. Da er det også tid for å tenke på påske – og vi kommer til å snakke litt om hvorfor vi markerer påsken Norge. Ellers kommer vi til å ha mest fokus på påskekyllinger, påskeharen, påskeegg – og ha noen formingsaktiviteter hvor barna kan få utfolde seg kreativt i forbindelse med dette.
Vår og påske symboliserer nytt liv, derfor skal Gunn Helen i år også ta med seg rugemaskinen til barnehagen. Vi gleder oss til å følge prosessen som varer i 21 dager, og rett før påske får vi hilse på de søte små! Vi kommer også til å begynne å litt diverse urter, grønnsaker og blomster i slutten av måneden.

I mars skal vi også jobbe med temaet «stedet mitt», knyttet opp mot Barnehagedagen 12. mars. Vi kommer til å snakke om Finsland, hva gjør man her, hvem bor her og hvordan ser det ut her. Vi skal sammen lage et stort kart over bygda vår – med bilder av kjente og viktige bygninger, virksomheter og steder og selvsagt barnas hus.

Påskeferie – Gi beskjed til avdelingen om barnet deres kommer i barnehagen i påske (25, 26, 27 mars), eller om dere tar fri – slik at vi kan sikre tilstrekkelig bemanning selv om noen av de ansatte også skal ha ferie. Minner om at onsdag 27. mars så stenger vi klokka 12, og denne dagen er det ekstra viktig at vi vet helt sikkert om det kommer noen barn med tanke på bemanning. Frist for å svare er fredag 15.3

Hilsen Lena, Christine, Hilde, Gunn Helen og Maren