Publisert: 01. februar 2024 | Sist endret: 01. februar 2024 | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan Februar

Januar
Den siste tiden har vi hørt mange gøye eventyr både i klubb og i samling! Vi har blant annet hørt om «de tre bukkene bruse», «Gullhår og de tre bjørnene» og «De tre små grisene og ulven» Barna er glad i å høre eventyr, samme hvor mange ganger de har hørt de før. Barna har også vært med og formidlet eventyr selv, enten ved at de tar noen leker og forteller et egenkomponert eventyr, eller så har de fortalt dem med konkreter for resten av barnegruppa.
Januar har vært preget av skikkelig vintervær, mye snø og kaldt, det har vært kjempedeilig de dagene vi har vært ute. Det var gøy å klatre til toppen av den svære haugen, noen har prøvd seg på å lage snøhule og andre ting, og mange har akt og rullet i snøen.

Vi spiller også mye spill for tiden, det går mye i den forsvinnende diamant, Stigespillet og forskjellig kortspill. De er så flinke til å følge regler og hjelpe hverandre
Førskolebarna hadde en turdag hvor de hadde med seg akebrett og ski, og vi koste oss på det store jordet ovenfor barnehagen. Vi har også hatt besøk av rektor på Finsland Skole, det var veldig spennende!

Februar
I februar så fortsetter vi med eventyr og skaperglede som tema. Vi skal fortsette å utforske ulike eventyr, bruke fantasien til å lage nye eventyr og kanskje vi klarer å skape et helt nytt eventyrunivers?
Tirsdag 6. februar –  er det samenes nasjonaldag, og vi skal bli kjent med og lære om samene og deres kultur i starten av februar. Tirsdag 6 februar skal vi markere samenes nasjonaldag ved å finne på ulike aktiviteter som er knyttet til den samiske kulturarven, som f.eks. å fargelegge det samiske flagget, joike og kaste lasso.

Fredag 16. februar – blir det karneval i barnehagen, og barna kan kle seg ut denne dagen – dersom de ønsker. Vi ber om at lekevåpen (sverd/pistol og lignende) blir hjemme. På karnevalet skal vi synge, danse og kose oss, og barna skal få vise frem kostymene sine 😊

Uke 6 – En by for alle (5-11 februar) så har Kristiansand kommune et prosjekt som heter «EN BY FOR ALLE». Dette prosjektet handler i korte trekk om at vi skal være en by, en kommune og et samfunn som har plass til alle mennesker, uavhengig av hudfarge, legning, levemåte, økonomi o.l. Dette ser vi på som et viktig tema, og vi vil ha ekstra fokus på dette i barnehagen fremover. Vi ønsker å bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre og for mennesker med ulik kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet. Alle skal få lov til å være seg selv, og alle er like bra. Dere kan lese mer om prosjektet her https://www.enbyforalle.no/ .

I uke 8 (Dato: 19-23 februar) har skolen vinterferie – gi beskjed i god tid dersom dere tar fri denne uka – så vi kan fordele bemanningen etter hvor mange barn som kommer i barnehage

Hilsen Lena, Christine, Hilde, Gunn Helen og Maren