Publisert: 18. januar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan Januar

Desember
Da var 2023 over. Vi håper dere har hatt en fin juleferie. I desember koste vi oss med juleforberedelser, baking, julebord, nissefest, lek og moro. Hver dag var det knyttet stor spenning til adventskalenderen vår. Det var en måned fylt med aktiviteter, kos og gøy.

Barna er blitt glade i å spille spill, det går mye i Stigespillet, den forsvinnende diamant og kråkespillet. Dyrene og bilene lekes også mye med, vi har fått en del nye tilhengere og det har falt i god smak! Gymrommet og det lille rommet er også populært, her bruker barna kroppen sin og noen utfordrer seg selv til å prøve nye ting, de hopper, løper, klatrer og turner. De bygger hytter og hus og leker familie. Ute har vi hatt en god del snø, og akebakken har vært en favoritt blant mange.

Januar
I januar begynner vi med opplegg og aktiviteter allerede første uka, det kan være godt å komme tilbake til faste og kjente rutiner etter en måned med spontanitet og spenning til hva dagen bringer.
Vi skal prøve å få unnagjort foreldresamtalene i løpet av januar. Vi kontakter dere etter hvert som vi er klare for å avtale et tidspunkt som passer. Grunnet mye sykdom i høst har det blitt litt utsatt. Takk for tålmodigheten! 😊
Skoletilvenning: I løpet av januar kommer rektor på besøk i barnehagen, dato er ikke fastsatt enda. Han skal introdusere seg for barna, fortelle om skolen og bli litt kjent. Vi begynner så vidt med litt forberedelser til skolen i førskoleklubb fremover, for å gjøre tilvenningen litt enklere. Det kan være alt fra å snakke om skolen, vise bilder, se på hjemmesiden og de ansatte som jobber der, kanskje vi kan leke skole i førskoleklubb for å få en liten smakebit på hvordan det er. Ellers ser vi litt an interessen og hva barna ønsker.

Tema for januar er eventyr og skaperglede. Eventyr er en del av vår kulturarv og et godt verktøy til å utvikle barns begrepsforståelse og variere deres ordforråd. I januar skal vi jobbe med forskjellige eventyr som kan være både kjent og ukjent for barna. Gjennom å utrykke eventyr på forskjellig måter utvikler barna språket sitt, fortellerevnen, og de lærer nye ord og utrykk. Når alle barna får høre og jobbet med det samme eventyret så ser vi også at det kan skape en felles plattform for samspill og lek i barnehagen. Barna blir ofte inspirert av ulike eventyr i rolleleken sin, og de syns også det er gøy å selv sitte med et lite publikum og fortelle eventyr med ulike konkreter. Kanskje vi til og med kan lage vårt eget eventyr sammen?

Vi håper på et bra vintervær så vi kan være mye ute både på tur og i barnehagens område. Barna er veldig glad i vinteraktiviteter som aking, lage ting av snø som mat, snøborg, snømann osv. Det er viktig at barna har godt og varmt tøy i barnehagen, og at kurven med skiftetøy har nok klær – snøen og eventuelt slaps ute kan fort lure seg inn under ytterklærne, og da er det viktig å ha noe tørt å skifte til når vi kommer inn.
Vi gleder oss til et nytt år sammen på Elgen

Hilsen Lena, Christine, Hilde, Gunn Helen og Maren