Publisert: 04. desember 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Karianne Thomassen

Desember på Haren

Desember:
Desember er en måned med mange tradisjoner og mye å glede seg over. Vi ønsker at førjulstida på Haren skal være ei koselig og rolig tid med gode opplevelser. Vi har noen juletradisjoner som vi av erfaring vet at fungerer inne hos oss. Vi skal lage et koselig «julerom» der vi har samlinger. Med lys, røde stoffer, nisser, stemningsbål og julekrybbe. Her håper vi på mange koselige samlinger. Vi har en julekalender som ser ut som et nissetog med skuffer med lapper av alle barnas navn. Barna får hver sin dag å trekke kalender, de skal da henge opp pynt på et lite juletre. Vi skal synge julesanger og dramatisere små julehistorier.  Vi ønsker at alle barna skal få med seg noen julesamlinger. Vi kommer derfor til å organisere det sånn at vi har ei minisamling med ettåringene først som er tilpasset deres alder og modning. Så har vi ei litt lenger samling for 2 åringene etterpå.

Vi har planer om at de 2 åringene som vil skal få lage en julegave hver.

Sanger for desember:
-Lucia sangen
-Nå tenner vi det første lys
-På låven sitter nissen
-O, jul med din glede
-Et barn er født i Betlehem
-Jeg gikk meg over sjø og land
-Nisse Rød og Nisse Blå (regle)

Lucia- feiring:
Onsdag 13.desember er dere foreldre velkommen til Luciafeiring i barnehagen. Hjorten og Elgen går i Luciatog som starter kl 8.00. Vi på Haren er så heldige at vi kan få se på det flotte Luciatoget. Etter toget serverer barnehagen lussekatter til alle.

Nissefest:
Det blir nissefest for alle barna i barnehagen fredag 15.desember. Vi koser oss med nissegrøt, samling og litt dans til julemusikk. Kanskje får vi besøk av julenissen på utsiden av barnehagen. Så kan vi vinke til han. Nissen kan være litt skummel for noen av de små, vi tar det derfor litt forsiktig. De barna som vil må gjerne ha på nisselue denne dagen. Husk å sette navn på nisselua.

Januar:
 Det vil komme et nytt månedsbrev litt ut i januar.
Tirsdag 2. januar er det planleggningssdag. Så første dag for barna etter nyttår er onsdag 3.januar.