Publisert: 16. januar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Anne Gro Kvernes

MEDVIRKNING

Vår barnehage har fokus på medvirkning. Vi jobber for å gi alle barn like muligheter til å delta og bli hørt. I vår hverdag vurderer vi hva som er barnets beste og gir dem tilstrekkelig tid og hjelp til å utforme sine meninger. Vi skiller mellom medvirkning, medbestemmelse og selvbestemmelse.

MEDVIRKNING

MED= sammen med

VIRKNING= påvirke

Medvirkning er nedfelt i Fn`s barnekonvensjon som en rettighet. Barnehageloven følger opp barnekonvensjonen og slår fast at barn skal ha rett til medvirkning tilpasset sin alder. Medvirkning er viktig i et demokratisk samfunn. Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap hvor barna har anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Barns medvirkning handler først og fremst om en holdning hos de voksne i relasjonen med barna.

Ansatte på hver avdeling observerer barna og finner ut hva de er opptatt av. Ut fra disse observasjonene og ved å lytte til barnas stemmer, finner de prosjekter å jobbe med. Eksempler fra høsten:

"Over - under - gjennom - på"

"Badebussen"

"Vi bygger"

"Vi ruller"

Mål:

Alle barn medvirker i utformingen av sin egen hverdag, føler seg trygge og erfarer at de er betydningsfulle.