Publisert: 09. februar 2024 | Sist endret: 23. januar 2023 | Forfatter: Kjersti Fuglerud Sødal

Våre satsingsområder

Alle barn skal oppleve å bli sett for den de er, og vi skal hjelpe dem inn i fellesskapet i barnehagen. Det aller viktigste for barn er å oppleve at de er inkludert i fellesskapet, har noen å leke med, og det er et trygt og godt barnehagemiljø. Vi skal være med å gi barna en trygg og god barndom. På bakgrunn av kartlegging av pedagogisk praksis, har vi prioritert følgende hovedsatsingsområder:

Relasjon

Det er alltid den voksne som har ansvar for relasjonen. Relasjoner skal preges av varme og sensitivitet for det enkelte barn. For at barn skal leke, lære og utforske, trenger de trygghet. Det å utvikle gode relasjoner, handler om fysisk nærhet i arbeidet med barna, deltakelse i felles aktiviteter, stimulering til lek og aktiviteter med andre barn, positive handlinger og småprat. Det skal være et positivt klima og god stemning i barnehagen! Vi deler ofte i små grupper, noe som sikrer at alle blir sett og får mulighet til å knytte nære relasjoner. Hos oss skal barna bli rustet til å mestre livet, gjennom å møte varme, gode og grensettende voksne med god relasjonskompetanse.

Lek

Vi jobber for å være en lekegod barnehage! Relasjoner bygges i stor grad gjennom samspill i lek, og lek har en sentral plass i barnehagens hverdag. Å leke er barnets viktigste aktivitet, og har derfor en fremtredende plass i barns liv. I barnehagen skal det være aktive ansatte som gir støtte, ser barna og inspirerer til lek og aktiviteter. I leken foregår det viktige læringsprosesser, og den fremmer utvikling på alle områder; språklig, intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt. I leken styrker og utvikler barnet sin identitet og selvfølelse, de prøver ut og lærer sosiale normer og regler. Gjennom leken får barna bearbeidet følelser, inntrykk og erfaringer. Barn utvikler vennskap gjennom leken, og vennskap og tilhørighet er selve grunnlaget for barns trivsel i barnehagen. Vi støtter oss til Terje Melaas sitt arbeid i forhold til lek i barnehagen: I lekegode barnehager har de personalteam som deltar i leken. De går inn og ut av leken, og deltar slik at barna får en enda mer selvstendig lek. De ansatte bruker lek i overgangssituasjoner, og samlingsstunden har en betydning for leken. I lekegode barnehager er de ansatte opptatt av dramaturgi; å skape spenning og å overraske barna. De åpner lekedøra til en verden av magi, fantasi, spenning og overraskelser.

Kunst og kultur

Arbeid med de estetiske fagene har stor betydning for språkutvikling/språkmiljø, danning og livsmestring. Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan danne grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. Sang og musikk har i alle år hatt en sentral plass i hverdagene våre. Vi synger mye, både spontant og i tilrettelagte aktiviteter. Hver fredag formiddag samles alle i barnehagen til felles sangstund, hvor sangglede og samvær står i sentrum. Avdelingene har også egne musikksamlinger, hvor barna deltar aktivt med instrumenter og andre aktiviteter. Hvert år pleier vi å ha et felles-prosjekt i barnehagen. Det har ofte vært kunstprosjekt, med ulike kunstnere som inspirasjon. Men prosjektene har også handlet om andre temaer; komponister og forfattere, miljø og bærekraft, lekeprosjekt, med mer. Vi vet at kunst og kulturaktiviteter er viktige for å fremme god mental helse og livskvalitet, både individuelt og på et kollektivt nivå. Og dette gjelder alle, uansett alder! Vi vil motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi de mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer.

Språk

Leken er barnehagens viktigste pedagogiske virkemiddel for å utvikle barnets språk. Barna bruker språket til å uttrykke følelser, tanker, meninger og erfaringer. Språket er nøkkelen til å bygge gode relasjoner, delta i lek og løse konflikter. Vi har alltid fokus på å sikre et godt språkmiljø, for alle barn!