Ny i barnehagen

Slik vil vi motta barnet ditt i barnehagen vår:
➢ Før sommerferien får barn/foresatte et brev via e-post eller sms, med invitasjon til besøksdager på forsommeren. På besøket gjør vi nærmere avtale om hvordan oppstarten skal være. For de yngste barna som skal begynne i barnehage for første gang, følger vi Kristiansand kommunes rutine for oppstart i barnehage. Det betyr blant annet at det legges opp til 2-4 besøk før ferien, at foreldre er aktivt med i tilvenningen, med mer.
➢ Når barnet begynner i barnehagen, er det satt av god tid til tilvenning. Det er viktig å gjøre individuelle tilpasninger, så alt gjøres i barnets tempo. Vi inviterer til en oppstartsamtale med foresatte i løpet av de første dagene, hvor vi snakker om barnet, familien, forventninger og spesielle hensyn vi eventuelt må ta. (F.eks. allergier, soving, helse og matvaner). Det vil bli informert om barnehagens rutiner og aktuelle planer. Foresatte vil selvfølgelig få anledning til å stille spørsmål og ta opp forhold man ønsker å snakke om. Det er viktig med en åpen dialog, og at sammen jobber for barnets beste.
➢ Barn er forskjellige, og har ulike rutiner og behov. Det er viktig for oss i barnehagen å bidra til gjensidig trygghet og tillit mellom barn, foresatte og personal.

Overganger innad i barnehagen:

Askeladden er avdelingen for de yngste barna. Etter hvert som barna blir eldre, bytter de til ny avdeling. For å gjøre overgangen så trygg og god som mulig, starter vi med forberedelser allerede på våren. Vi informerer barn og foreldre, besøker ny avdeling, går på tur, leker sammen inne og ute, pedagogene har overføringsmøter for å sikre at informasjon blir delt, med mer. Det er viktig at barna er trygge og klare for oppstart på ny avdeling etter sommerferien.

Overgang til skolen:

Det er en stor forandring i barns liv å gå fra barnehage til SFO og skole. Da er det veldig viktig med god forberedelse. Det siste året i barnehagen går barna på "Ridderskolen", (førskole-gruppe), hvor de gjør ulike aktiviteter inne og ute. Før sommeren har vi en fest for skolestarterne, foreldre og søsken, der de blir slått til Riddere av 1. klasse. I og med at vi har barn som skal til mange ulike skoler, tar vi kontakt med alle og prøver å få til besøk på alle skolene. Se mer om dette i barnehagens årsplan.