Geitekillingen som kunne telle til ti.
Publisert: 26.04.2024 14:06 Sist endret: aldri Forfatter: Maria Vinje
Hei, og god fredag:-)
Vi på Myrå jobber nå med
tema: Geitekillingen som kunne telle til ti. Barna på avdelingen er veldig
interessert i dyr og de fleste av dyrene fra eventyret er kjente fra før. Siden
det er med både kalv, ku og okse lærer vi forskjellen på de tre. I progresjonsmål
for antall, rom og form er det flere punkt vi jobber med:
- Begynnende
interesse for å telle
- Bruke
tallord
- Skille
mellom begrepene stor/liten.
Vi kan se at flere av
barna allerede teller ved hjelp av å peke på de forskjellige dyrene. I
hverdagen bruker vi boken mye på avdelingen og leser/forteller mye i mindre
grupper. Vi har dyrefigurer av de forskjellige dyrene fra eventyret
tilgjengelig på avdelingen og vi har laget et båt barna kan bruke i leken. Vi
har fokus på alle de forskjellige dyrene som er med i eventyret og skal bli
bedre kjent med de. Hvilke lyder lager de? Hva spiser de? Hva er typiske
kjennetegn osv. Vi lærer oss sanger, rim og regler om de forskjellige dyrene. I
samlingene har vi også blitt bedre kjente med instrumentene rytmepinner og
cymbal. Sangene vi jobber med knyttet til tema er:
- Hanen
stend på stabburshella
- Kom
skal vi klippe sauen
- Jeg
har en liten hund
- Mø,
mø, mø
- Kua
mi jeg takker deg
- Hva
sier den kua
- Lille
pusekatt
- Fola,
fola blakken
- Alle
killebukkene
- Lille
bukken Bruse
- Med
krøllet hale
Barna jobber også med
forming med utgangspunkt i tema. Til nå har de fått prøve seg på å lage sauer
der de har fått jobbe med lim og bomull som materiale. Vi lager også griser av
tallerkener der barna får bruke blant annet maling, svamp og saks i prosessen😊
Ønsker dere en strålende helg! Hilsen alle oss på Myrå