Publisert: 17. oktober 2023 | Sist endret: 17. oktober 2023 | Forfatter: Kristina Dåbu
Rolleleken - en gullgruve for barns utvikling
Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen , og lekens egenverdi skal anerkjennes.
(Rammeplan for barnehagen, 2017, s. 20)
Satsningsområdet
vårt i år er lek, og vi er derfor opptatte av å gi mye rom for lek på barnas
eget initiativ gjennom barnehagehverdagen.
Fire- og femåringene hos oss er skikkelig
gode lekere, og det er spesielt rolleleken som får mye plass om dagen.
Barn uttrykker
tanker, følelser og ønsker, spiller roller, planlegger, diskuterer og
argumenterer, og de håndterer konflikter og inngår i relasjoner i rolleleken.
Gjennom denne typen lek får barna mange erfaringer på både godt og
vondt. De får gleden av å være i sosialt samspill med jevnaldrende, øvelse i å
bli dratt inn i andres fantasiverden, og de får også erfare at man kan være
uenig og at man derfor ikke alltid får gjennomslag for egne ønsker. Vi ser at
barna leker ut egne frykter, de tar på seg roller som omsorgspersoner, og de
får også erfare at man må bidra med ideer for å drive leken videre. Språket er
selve fundamentet i denne typen lek, og gir barna mulighet for å tilegne seg
nye ord og uttrykk.
På avdelingen
har vi flere elementer som bidrar til ulike typer rollelek, og de voksne tar
også barnas interesser på alvor, og er aktive bidragsytere i leken. Dette
gjelder både å være aktivt deltakende, men også det å være et støttende stilas
i leken for de barna som trenger det.