Artikkel
Tjensvollveien 44 4021 Stavanger
Redaktør: Wenche Kristiansen, Wenche N. Sørensen
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Månedsbrev februar 2024

Da var vi allerede i februar. Vi har hatt en januar fullt med vær. Vi har hatt snø, regn, storm og temepraturer som har vært helt nede i minus 10 og oppe i nærmere pluss 10. Da gjelder det å ta dag for dag og innstille oss etter været.

Vi startet januar med bibelsamling og Den bortkomne sauen. Vi fortalte og brukte konkreter i formidlingen til de ulike aldersgruppene, og de fikk lage sauer.

Videre har vi jobbet med et pedagogisk opplegg fra Forut hvor barna ble kjent med fem år gamle Hamhless. Han bor i Malawi sammen med tante, onkel og bestemor. Vi fikk være med ham på ulike aktiviteter gjennom filmer, fortellinger og sanger. Samtidig har vi lært litt om landet Malawi. Vi legger vekt på barnas empati og evne til å bry seg om andre mennesker.

Vi avsluttet det hele med Foreldrekaffe/insamlingsaksjon. Vi takker for godt oppmøte, varene kommer snart.

En praksisfortelling om hvordan barna får være med å påvirke sin egen hverdag og hvordan vi jobber med barns medvirkning:

Det er ettermiddag og barna har begynt å gå hjem, den voksne (jeg) kommer ut i gangen og ser et barn som har kledd på seg jakke og tatt på sekken, jeg lurer på hva som skjer. Han skal ut på tur. Det blir mye samtale rundt dette og etterhvert kommer det frem at Nordpolen er målet. Kanskje finner han nissen? (På nissefesten før jul fortalte jeg om da jeg møtte nissen). Jeg sier jeg vil være med hvis jeg får lov og etter hvert ber i med oss de to andre barna som er i garderoben. Det ene barnet kler på seg med en gang mens det tredje barnet ser på med og sier "bare hvis det er på lat", det er det jo så etter litt kler også dette barnet på seg. Vi leker vi har ski på beina og sklir rundt i barnehagen og leter etter nissen. Eter en stund nærmer det seg slutten på arbeidsdagen og leken må avsluttes. Det barnet som startet leken synes dette er veldig kjedelig og vil helst fortsette. Jeg har sett på YR at det kommer snø neste uke, hva er vel mer gøy enn en "late" tur til Nordpolen i ekte snø. Da kan alle få være med på tur.

Uken etter kom snøen og hele barnehagen dro til Nordpolen. De dro maten og alle tingene i pulk, noen av barna gikk på ski, de så både alvepulver og magiske fjærer som nissen bruker. Vi avsluttet med pølselapskaus på bålpanne.

Som dere vet har Victoria sagt opp stillingen sin i Solborg barnehage og er sykemeldt i oppsigelsestiden. Ine er vikar inntil vi har ansatt en ny assistent/barne- og ungdomsarbeider. Ine jobber ikke fulle dager, dette fungerer veldig godt, men turene på tirsdagen har tatt en pause. I stede er Venneklubben ute i barnehagen og der gjør de mye kjekt.

Første uke i februar er bibelfortelling. Denne måneden skal barna få høre om "Den barmhjertige samaritan", videre i måneden skal vi i gang med fortellingen om "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja på hodet hans". Vi starer med fortellingen og utvider det til andre fortellinger om dyrene i boka og fakta om dyrene. Bæsj vil nok komme opp som et naturlig tema i denne forbindelse til stor glede for barna. Vi oppgraderer lekebordet etter Geitekillingen som kunne telle til ti med noen muldvarphull.

22. februar skal vi har karneval i barnehagen. Da får barna kle seg som de vil, men ingen skumle masker. Barna kommer ferdig påkledde og karnevalet starter opp ca klokka 10.00. De skal gå på catwalk, ha ulike leker, gå i tog og spille instrumenter, spise noe rart eller spesielt til lunsj og vi avslutter med katta i sekken.

Uke 9 er vinterferie da blir aktivitetene satt opp ettehvert når vi vet hvem som kommer.

Vi har fått en praksis elev fra flyktningehjelpen Dima, han er i språkpraksis og skal være hos oss til april. Ta godt imot ham.