Artikkel
Venneklubben september
Tjensvollveien 44 4021 Stavanger
Redaktør: Wenche Kristiansen, Wenche N. Sørensen
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Månedsbrev september 2023

Litt forsinka, men her kommer barnehageårets første månedsbrev.

Vi har nå hatt en måned hvor hovedfokus har vært på tilvenning. Vi har tatt imot ti nye barn:-)

Velkommen til barn og foreldre!

I løpet av august har vi fått ti nye barn i barnehagen. En tilvenning går aldri helt knirkefritt, det skal den forsåvidt ikke gjøre heller.

For alle disse barna er Solborg barnehage et helt nytt miljø som de skal tilpasse seg uten den tryggheten foreldrene gir. Vi sette av god tid til tilvenningen og ser på det enkelte barnets behov. Ut fra dette perspektivet har tilvenningen gått utrolig bra dette året. Både nye og gamle barn begynner å finne plassen sin, har funnet seg lekekamerater, finner trygghet og trøst hos de voksne. Vi jobber hele tiden for at hvert barn skal finne sin plass, sine venner og skal oppleve en trygg og god barnehage.

Vi er nå i første uke av september og denne uken er det fortellingen om "Jesus og barna", som er tema. Vi leser fortellingen, bruker konkreter, får barna med i fortellingen og samtaler. Vi legger vekt på barnas plass i Jesus hjerte, at han har plass til alle. I  samlingen til Venneklubben (fem og fireåringene) har vi sunget "Gud er så glad i meg" og "Jeg liker dine store ører". Vi tilpasser samlingene til de ulike aldersgruppene.

Femårsklubben har starta opp med sine to barn og en voksen og de har lagt mange gode planer for året som kommer, med tegning, perling, oppgaver, museums besøk, fest for de som har begynt på skolen og mye mer. Solklubben er også i gang, her er de åtte barn og en voksen. De startet året med en kreativ oppgave:-).

Fra mandag er vi i gang med brannvernsmåned. Da skal vi lære om brannvern sammen med brannbamsen Bjørnis. For de av dere foreldre som ønsker å videreføre barnehagens arbeid hjemme kan dere finne masse gøy på Nettet hvis du søker på brannbamsen Bjørnis.

Venneklubben får med seg brannbamsen hjem hver sin dag, da vil han være med å sjekke brannsikkerheten og være med på brannøvelse.

Brannbamsen Bjørnis er brannvesenets verktøy for å trøste barn når ulykken er ute. Han er også frontfigur i brannvernopplæring rettet mot barn.
Bjørnisprosjektet startet som et lokalt initiativ i brannvesenet, men jobber nå med barn i hele landet som målgruppe. Brannvesen over hele landet rundt bruker Bjørnis som verktøy når de møter barn i forbindelse med branner og andre ulykker. Bjørnis er i tillegg en ressurs i barnehagenes brannvernopplæring og brannvesenets forebyggende arbeid.

Vi lager lekstasjon hvor både brannvesen, politi og sykebil er representert. Her kan barna fritt få leke ut fra de inntrykk de får i samlinger og kanskje noen har egne opplevelser de ønsker å utrykke i leken.

Vi skal leke brannmenn i uteleken, vi skal lage brannløype hvor barna får hoppe i klærne, klatre, løpe, balansere og slukke brann.

I løpet av september kommer Joline fra Kenya til oss, hun skal være her en periode på språktrening samtidig som hun prøver ut barnehageyrket. Ta god imot henne.

20 september 19.30 - ca 21.00 skal vi ha foreldremøte. Les gjerne gjennom årsplan og praktiske opplysninger før du kommer. Velkommen skal du være.