Publisert: 21. februar 2024 | Sist endret: 21. februar 2024 | Forfatter: Anniken Reftstie

Kunstnere på Bragdøya

Midt på sletta står vi som ekte kunstere med malefrakk og et staffeli med et hvitt ark foran oss, og en haug med farger. Det er bare kreativiteten som setter grenser for hva vi kan finne på å male, og hvert enkelt maleri blir unike og flotte på hver sin måte.

Vi står 2 og 2 på hver vår side av staffeliet og maler på hvert vårt ark. Det blir en felles aktivitet som skaper et fellesskap, hvor vi sammen maler hvert vårt kunstverk. Da kan vi rose hverandre og skape gode samtaler rundt det vi maler. Når vi er ferdige med kunstverket vårt henger vi det opp til tørk, også tar vi det med oss til land.

I rammeplanen står det skrevet at «Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.» og «Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk». (Kunnskapsdepartementet, 2017)