Publisert: 19. februar 2024 | Sist endret: 19. februar 2024 | Forfatter: Kai Rune Karlsen

Naturgruppen Terne-Natur

På Roligheden Gård Barnehage har vi totalt 10 barnegrupper i ulik alder, og en av gruppene er Terne-Natur. Terne er en naturgruppe for 24 barn i alderen 3-5 år. Barna har en barnehage-dag og går på tur 4 dager i uka. Hovedfokuset til naturgruppa er å gi barna gode opplevelser i nært samspill med naturen. I vårt nærmiljø har vi våre faste turplasser i Marvika. Terneplassen med gapahuk og bålplass er vårt faste utgangspunkt for de fleste turer. Vi har vår egen kjøkkenhage hvor vi dyrker mat som tilberedes på bål, og nærheten til sjøen betyr at vi høster også derfra. Barna på naturgruppa opplever daglig mestring gjennom å ha tilgang til naturen som utfordrer de motorisk. Barna får en fysisk robusthet som danner grunnlag for videre utvikling. Vi har også tilgang til redskaper og verktøy som gir barna en god finmotorikk.

På Terne-Natur får barna oppleve frihet i kontrollerte former. Vi setter barnas medvirkning høyt, og hverdagen er variert og spennende. Vi gir barna utallige muligheter til å opparbeide seg tro på seg selv, gode sosiale ferdigheter og lekekompetanse gjennom et strukturert pedagogisk arbeid innenfor ulike temaer og en frilek hvor kun fantasien gir begrensninger.  Lykke og livsmestring er vårt mål, og gjennom lek og emosjonell tilstedeværelse fra de ansatte opplever vi at barna trives og vokser.
Inkludering i felleskapet og bygging av relasjoner mellom barn og ansatte er en viktig byggestein i vårt arbeid. Barna skal oppleve å bli sett, tatt på alvor og oppleve omsorg og nærhet fra felleskapet.