Publisert: 30. april 2024 | Sist endret: 30. april 2024 | Forfatter: Gitte Syvertsen

Miljøfyrtårn

I 2023 ble det bestemt at hele Kristiansand kommune skal bli Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi startet prosessen med å bli sertifisert høsten 2023, og i løpet av vårhalvåret 2024 blir vi sertifisert.

Hva er Miljøfyrtårn?
Miljøfyrtårn er en miljøsertifiseringsordning og et system for miljøledelse. Et Miljøfyrtårnsertifikat er et bevis på at vi kan dokumentere vår miljøinnsats. Samtidig krever det at vi må forbedre innsatsen vår hvert år.

Hvilke temaer jobber vi med i Miljøfyrtårn?
Avfall og ombruk
Transport
Innkjøp
Energiforbruk
Bærekraftig mat og matsvinn
Arbeidsmiljø

Hvorfor gjør vi dette?
Klimaendringer og tap av naturmangfold er to av vår tids største utfordringer
En miljøsertifisering viser at barnehagen tar klima, natur og miljø på alvor
Barnehager har en særskilt rolle i klima- og miljøopplæring og holdningsutvikling for kommende generasjoner.

Hva kommer dette til å bety for dere foreldre og barna?
Barna blir involvert i ulike miljøprosjekter
Miljøfyrtårns miljøtema inkluderes i det pedagogiske opplegget i henhold til rammeplanen
Foreldre skal minst årlig orienteres om barnehagens miljøsatsing

Hvordan kan foreldre bidra i miljøarbeidet?
Inkludere barna i kilde- sorteringen hjemme
Kjøpe brukt, arve, bytte og låne klær, leker og utstyr.
Huske å merke og hente gjenglemte klær
Kaste mindre spiselig mat
Gå/sykle til barnehagen hvis det er mulig
Komme med tips og innspill til prosjekter og tiltak som kan gjennomføres i barnehagen, kanskje er det også noe foreldrene kan ta ansvar for? (F.eks gjenbrukskrok/byttekvelder).

Hilsen oss i Jordbærveien barnehage