Publisert: 01. september 2023 | Sist endret: 01. september 2023 | Forfatter: Gitte Syvertsen

Matglede, matmot og utvikling av sunne spisevaner

Mat og måltidsvaner dannes tidlig i livet og har en tendens til å vedvare. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder kan derfor vare livet ut. Det er derfor viktig at foreldre og barnehagen har et bevist forhold til hvordan vi utvikler matglede og sunne helsevaner til barnet.

Gode rammer for mat og måltider i barnehagen legger grunnlag for trivsel, læring, mestring og et sunt kosthold. Vi legger til rette for at barna kan oppleve matglede og matkultur. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. Måltidet egner seg godt som en pedagogisk arena for blant annet læring og utvikling av holdninger til forskjellig mat og drikke. Ved å inkludere barna i mat- og måltidsaktiviteter kan de utvikle praktiske ferdigheter i matlaging, lære om maten, om veien fra råvare til måltid og benevne ulike matvarer.

I Jordbærveien barnehage lager vi varm mat to dager i uka, samt har brødmat og andre sunne måltider de andre dagene. Vi starter i høst opp et samarbeid med Geitmyra, samt Matnyttig for å sikre at vi jobber systematisk over tid med forskningsbasert mat- og måltidspraksis.