Publisert: 28. august 2023 | Sist endret: 28. august 2023 | Forfatter: Gitte Syvertsen

Trygge råd til deg med barn

Barn i barnehagealder lærer nye ting hver dag. Og for foreldrene er det også nye utfordringer hele tiden.

Her finner du faglig baserte råd tilpasset alderen på barnet ditt, FORELDREHVERDAG

Foreldrehverdag hjelper deg å forstå og kommunisere bedre med barnet ditt ved å

● lære deg hvordan barn utvikler seg og hva de trenger

● gi deg mer kunnskap og trygghet i foreldrerollen

● gi deg trygge og kvalitetssikrede råd

Foreldrehverdag er artikler, filmer og podkast om tema som foreldre møter i hverdagen.

Du kjenner barnet best

Foreldrehverdag prøver ikke å bestemme hvordan du skal ha det sammen med barnet ditt, men tar utgangspunkt i at du selv kjenner barnet ditt og familiesituasjonen din best.

Ved å tenke over hva du ønsker for barnet ditt, hva du synest er viktig å lære bort og hva du har med fra din egen oppvekst og kultur, kan du lære å se deg selv utenfra, samtidig som du ser barnet ditt innenfra.

Utvikla saman med foreldre og fagpersonar

Foreldrekvardag er inspirert av International Child Development Programme (ICDP). Dette er eit gruppetilbod som er utvikla for å støtte foreldre i samspelet med barna sine.

Foreldrehverdag blir laget i samarbeid med erfarne fagpersoner og foreldre. I tillegg til ICDP, bygger Foreldrehverdag på oppdatert kunnskap om barns utvikling.

Verdigrunnlaget til Foreldrehverdag.no er basert på FNs barnekonvensjon. Den slår fast at barn har rett til vern, deltakelse og til å få dekket grunnleggende behov.