Våre satsningsområder

Barnehagen har på bakgrunn av kartlegging av pedagogisk praksis, prioritert følgende hovedsatsingsområde for neste barnehageår

Barns medvirkning

Lek!

Hovedmålet vårt er at alle barn skal ha noen å leke med.

Barnehagen skal bidra til den gode barndommen ved å gi alle barn mulighet for lek. Leken har betydning for barns trivsel og er grunnleggende for videre utvikling. Leken skal ha en sentral plass i barnehagens hverdagsliv. Leken bidrar blant annet til at barnet utvikler sosial kompetanse og tilegner seg motoriske- og språklige ferdigheter.
Relasjoner bygges i stor grad gjennom samspill i lek. Lek har, og skal ha en sentral rolle i barnehagen. Lek er barnets viktigste aktivitet og har en fremtredende plass i barns liv. I leken foregår det viktige læringsprosesser, og den fremmer utvikling på alle områder: språklig, intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt. I leken styrker og utvikler barnet sin identitet og selvfølelse, de prøver ut og lærer sosiale normer og regler. Gjennom leken får også barna bearbeidet sine inntrykk og erfaringer. Gjennom lek utvikler barn vennskap, og vennskap og tilhørighet er selve grunnlaget for barns trivsel i barnehagen.
Vi vil neste barnehageår jobbe spesielt med å lage gode lekemiljøer for barna og ha fokus på voksenrollen i leken. Vi støtter oss til Margareta Öman som skriver om hvordan voksne kan posisjonerer seg i barnas lek og hvilke faktorer som kan true leken. Hun presenterer mange ulike perspektiver på hva lek egentlig er og hva den betyr for barn i ulike aldre.
For å nå barnehagens målsetninger skal vi i Havlimyra barnehage jobbe prosjektbasert fra høsten 2023. Målet med prosjektarbeid er at alle barn skal oppleve å ha en reell innflytelse og påvirkningskraft på egen hverdag i
barnehagen.
Prosjektarbeid er i denne sammenhengen en pedagogisk metode. Det vil si at barnas lek og interesse ligger til grunn for barnehagens innhold. Hensikten med prosjektarbeid er å gi barn og voksne mulighet til å fordype seg i ulike temaer som gir seg utrykk i barnas lek over en gitt periode.
Prosjektet skal være til stede i alle aktiviteter. Det er en prosess som hele tiden gir muligheter til å tenke nytt og stiller krav til de voksne om å følge barns initiativ og leve i øyeblikket. Prosjektarbeid vil kunne gi barna en økt følelse av å være en del av fellesskapet, utvikle lekekompetanse, språklige ferdigheter, styrke barns selvbilde og identitet.
Barna skal få erfare at de har innflytelse på det som skjer i barnehagen, og at de påvirker hverdagen med sine ønsker og behov. Personalet må være sensitive overfor alle barns uttrykksmåter, og evne å se hva som formidles også ved bruk av kroppsspråk.
Hos oss kommer leken først, og alle våre prosjekter har rolleleken i fokus.