Miljøarbeid

Finsland Barnehage har i mange år vært engasjert i miljøarbeid. Fra 2014 til 2023 var vi en Grønt Flagg barnehage. Sammen med flere barnehager i Kristiansand, holder vi på med en Miljøfyrtårn-sertifisering.

Vi skal jobbe for å redusere den negative miljøbelastningen, samt øke vår positive innvirkning på miljøet. Dette kommer til å handle om den daglige driften av barnehagen, men aller viktigst det miljøpedagogiske arbeidet sammen med barna. På forsiden vil dele noe av det barna arbeider med i forhold til miljø. I tilegg så dokumenteres en del i Visma.

Arbeidet er stødig forankret i rammeplanen:

«Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn.

Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt.
Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.

Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen.»

(fra Rammeplan for barnehagen, 2017)