Publisert: 05. april 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Kristin F. Haugland

April på Hjorten

Mars
I starten av mars hadde vi fokus på nærmiljø gjennom prosjektet vårt om «Finsland – stedet mitt». Vi har blitt kjent med bygg og virksomheter som ligger i Finsland, og barna har ivrig fortalt hverandre om sitt eget hus og hvem som bor sammen med dem. Kartet vi lagde har vært brukt mye til lek, og også til å sitte og samtale sammen.

Vi har også kost oss med påskeforberedelser; vi har tegnet tegninger, laget påskekunst og noen av barna har sådd karse. Vi har også lært om hvorfor vi i Norge feirer påska og hørt fortellingen om Jesus og hva som skjedde på de ulike dagene i påska. En av de siste dagene hadde vi påskelunsj for barna, med ekstra pyntede bord og godt pålegg – og dagen etter dukket plutselig den store påskekyllingen opp og han hadde gjemte egg til oss som vi måtte lete etter i skogen, det var veldig gøy!

Det har vært veldig populært med kyllinger i barnehagen, vi telte ned dagene fra eggene ble lagt i rugemaskinen og til det endelig begynte å komme ekte kyllinger! Så heldige vi er som fikk være med på denne prosessen, og som fikk bli kjent med kyllingene 😊

April
Nå nærmer våren seg med stormskritt og vi gleder oss til vi kan være mer ute og utforske naturen og det som spirer og gror. Vi har allerede begynt å plante litt forskjellig som skal i pallekarmene når det er tid for det.  Ved å plante selv får barna erfaringer og forståelse av hvor maten kommer fra, og kan følge prosessen fra frø til mat. Vi kommer også til å lære mer om naturen og naturens mangfold. Når barn får gode opplevelser, erfaringer og kunnskap om naturen bidrar det til at de utvikler en respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.

Vi kommer til å ha litt ekstra fokus på hvordan være en god venn, og egentlig god «folkeskikk» fremover på Hjorten. Dette skal vi gjøre ved å ha besøk av Regnbueløva i samlinger, ha bøker som handler om vennskap og temaer som er viktige for barns vennskap og hverdag (f.eks. det å dele leker, si unnskyld, gi plass til andre, la andre få ta sin plass i gruppa o.l.). Vi skal også ha et «tema» hver uke som vi skal ha ekstra fokus på, dette kan være ting som å si takk, gi komplimenter til hverandre og å spørre - ikke kreve når barnet ønsker noe. Vi kommer til å henge opp bildet med dagens tema på tavla på mandags morgen, slik at dere foreldre også kan se hva ukens tema er og gjerne ha fokus på dette hjemme også 😊

Vi har allerede hatt en del barnesamtaler, og skal fortsette med det i april. Det har vært interessant og lærerikt for oss å få barnas perspektiv på barnehagehverdagen. Vi tar det med oss videre i planlegging av barnehagens leke- og læringsmiljø.

Minner også om at vi ikke lenger har bål på tur, men at barna gjerne kan ha med seg varm drikke og pølse på termos.