Publisert: 01. mars 2024 | Sist endret: 29. februar 2024 | Forfatter: Kristin F. Haugland

Mars på Hjorten

Februar
I starten av februar hadde vi fokus på samisk kultur og mangfold i samfunnet. Vi har snakket om hvordan mennesker er forskjellige på noen måter, men like på andre måter. Og selv om vi er ulike så hører vi til i samme by, land og samfunn, og vi er like mye verdt. Det har vært mange fine samtaler rundt disse temaene, barna har mange fine refleksjoner, spørsmål og tanker!

På karnevalet var det god stemning, og mange flotte kostymer 😊 Det ble dansing, og barna kunne komme frem å vise sitt kostyme – mens resten av gruppa klappet for dem. Barna fikk også trylle litt med den magiske tryllestaven; «HOKUS POKUS» ropte de og så kom det noe godt flyvende!

Barna syns det er veldig gøy med eventyr, både planlagte og kjente eventyr, men også spontane eventyr mens vi sitter samlet eller sitter og spiser – eventyr de er med å dikter selv eller eventyr som handler om dem. En dag så lagde blå gruppe en egen adjektivfortelling, noe som skapte mye glede og latter!

Barna syns også det er gøy med spill hvor kjente eventyrkarakterer er med, enten det er å spille memory med Geitekillingen og resten av dyrene på, eller å spille eventyrbingo med bilde av ulike eventyrkarakterer. Vi har også prøvd oss på å lage nye eventyr på iPaden, hvor barna fikk velge en/to karakterer hver og så spille inn en liten filmsnutt som de kunne vise til hverandre.

Det har blitt veldig populært med perling på avdelingen, og flere av barna liker å følge et mønster for å lage f.eks. en pokemonball, minecraft-våpen, iskremer og ulike frukter. Dette fører til fine stunder, og samtaler rundt bordet og barna er flinke til å hjelpe hverandre med å finne riktige farger og å telle riktig antall perler.

Mars
Vi har ikke vært bortskjemte med sol-dager så langt i år, men nå går det mot både lysere og varmere tider – og selv om vinteren fortsatt er her, så håper vi at våren ikke er altfor langt unna. Vi koser oss med snøen i barnehagen, barna elsker å kunne ake og klatre i snøhaugene! Men vi vet også at nå når påska nærmer seg så nærmer det seg også fuglesang og insektjakt, og dèt er alltid populært!

I mars skal vi snakke om og jobbe med påsketema. Vi kommer til å snakke om hvorfor påsken markeres i Norge, og 15 mars så er førskolebarna invitert på Påskevandring på Bedehuset.
Ellers kommer vi til å ha mest fokus på påskekyllinger, påskeharen, påskeegg – og ha noen formingsaktiviteter hvor barna kan få utfolde seg kreativt i forbindelse med dette.

Vår og påske symboliserer nytt liv, derfor skal Gunn Helen på Elgen i år også ta med seg rugemaskinen til barnehagen. Vi gleder oss til å følge prosessen med å klekke egg – dette tar 21 dager, og rett før påske får vi hilse på de søte små kyllingene!

I mars skal vi også jobbe med temaet «Stedet mitt», knyttet opp mot Barnehagedagen 12.mars. Vi kommer til å snakke om Finsland, hva gjør man her, hvem bor her og hvordan ser det ut her. Vi skal sammen lage et stort kart over bygda vår – med bilde av kjente og viktige bygninger, virksomheter og steder – og selvsagt barnas hus 😊

Barnesamtaler
I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. I løpet av mars/april skal vi gjennomføre barnesamtaler på Hjorten, dvs. at alle barna skal få ha et «møte» alene sammen med en voksen de er trygge på – slik at de skal få rom og mulighet til å si det de har på hjertet. Dette gjør vi for å undersøke om barna trives og om de har det bra i barnehagen. Det kan gi oss et subjektivt innblikk i barnas hverdag, kanskje det er noe vi kan gjøre andreledels eller jobbe videre med for at barna skal trives best mulig inne på Hjorten. Vi får også høre litt mer om interessene til barna som gjør det enklere for oss å tilrettelegge for leken inne på avdelingen 😊