Publisert: 01. februar 2024 | Sist endret: 01. februar 2024 | Forfatter: Kristin F. Haugland

Februar på Hjorten

Januar
Den siste tiden har vi hørt mange gøye eventyr i barnehagen! Noen av eventyrene er kjente og kjære, som f.eks. Skinnvotten, Bukkene Bruse og Gullhår og de tre bjørnene, og andre har vi ikke like god kjennskap til, som f.eks. eventyret om Kråka og Reven, Hvorfor bjørnen er stubbrumpet og Hvordan snøen fikk fargen sin. Barna er glad i å høre eventyr, samme hvor mange ganger de har hørt de før. Barna har også vært med og formidlet eventyr selv, enten ved at de tar noen leker og forteller et egenkomponert eventyr, eller så har de fått på seg kostymer og spilt ut eventyret for resten av barnegruppa.

Inne på avdelingen så har vi malt på vinduene og laget en egen eventyrkrok hvor barna kan få inspirasjon inn i leken sin.
I starten av måneden hadde vi noen dager hvor vi var mye inne pga. kulde og føret utenfor, men vi har også vært mye ute og kost oss. Barna er glad i å leke i snøen, de klatrer på snøhaugene og aker ned igjen, graver huler og lager vulkaner og de samler snø og vann og lager suppe og kaffi.

Førskolebarna hadde en turdag hvor de hadde med seg akebrett og ski, og vi koste oss på det store jordet ovenfor barnehagen. Vi har også hatt besøk av rektor på Finsland Skole, det var veldig spennende!

Februar
I februar så fortsetter vi med eventyr og skaperglede som tema. Vi skal fortsette å utforske ulike eventyr, bruke fantasien til å lage nye eventyr og kanskje vi klarer å skape et helt nytt eventyrunivers? Hva om Rødhette ikke går til Bestemor sitt hus, men istedenfor ender opp på brua som Trollet vokter? Eller hva om De tre små grisene går en tur og plutselig møter på Askeladden? Hvem vet hva som kan skje, kun fantasien setter grenser!

I uke 6 (5-11 februar) så har Kristiansand kommune et prosjekt som heter «EN BY FOR ALLE». Dette prosjektet handler i korte trekk om at vi skal være en by, en kommune og et samfunn som har plass til alle mennesker, uavhengig av hudfarge, legning, levemåte, økonomi o.l. Dette ser vi på som et viktig tema, og vi vil ha ekstra fokus på dette i barnehagen fremover. Vi ønsker å bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre og for mennesker med ulik kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet. Alle skal få lov til å være seg selv, og alle er like bra. Dere kan lese mer om prosjektet her https://www.enbyforalle.no/ .

Tirsdag 6 februar er det samenes nasjonaldag, og vi skal bli kjent med og lære om samene og deres kultur i starten av februar. Tirsdag 6 februar skal vi markere samenes nasjonaldag ved å finne på ulike aktiviteter som er knyttet til den samiske kulturarven, som f.eks. å fargelegge det samiske flagget, joike og kaste lasso.

Fredag 16 februar blir det karneval i barnehagen, og barna kan kle seg ut denne dagen – dersom de ønsker. Vi ber om at lekevåpen (sverd/pistol og lignende) blir hjemme. På karnevalet skal vi synge, danse og kose oss, og barna skal få vise frem kostymene sine 😊

I uke 8 (19-23 februar) har skolen vinterferie; gi beskjed i god tid dersom dere tar fri denne uka – noen av de ansatte skal også ha ferie, så vi kan fordele bemanningen etter hvor mange barn som kommer i barnehagen 😊