Publisert: 23. januar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Kristin F. Haugland

Matsvinn i barnehagen

Finsland Barnehage har siden 2014 vært en Grønt Flagg barnehage, som betyr at vi har blant annet jobbet for å sikre en bærekraftig utvikling ved å lære barna om hvordan menneskers valg påvirker klima og miljø. Vi har hatt et miljøråd, som de siste årene har bestått av gjeldende års førskolegruppe, og vi har hatt samlinger månedlig med fokus på hvordan vi som en barnehage kan ta vare på miljøet og naturen rundt oss.
Vi skal fortsette å jobbe mot de samme målene, men vi skal nå gå over til å bli en Miljøfyrtårn-barnehage.
Et av prosjektene vi skal jobbe med på veien til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert er at vi skal bli mer bevisst på matsvinnet vi har i barnehagen.

I dag hadde Miljørådet en samling, hvor vi snakket om hva matsvinn er og hvorfor det er dumt med for mye matsvinn. Vi så en episode av Planetpatruljen som handlet om dette – og der lærte vi at matsvinn er når vi kaster mat som egentlig kan spises og fortsatt er spiselig.
Fra og med mandag 29. 1 og fire uker fremover skal vi i Finsland Barnehage måle hvor mye spiselig mat vi kaster – og på den måten bli mer bevisst på hva vi kaster og hvordan vi kan unngå å kaste så mye. Hver dag skal vi måle hvor mye spiselig mat fra barnehagens måltid vi kaster, ved å legge maten i et(eller flere) syltetøy-glass, også skal vi skrive på et skjema hvor mange glass med mat vi har kastet den dagen. Antall glass blir representert med et smile-fjes – og målet er å ha blidest mulig fjes hver dag 😊

I samlingen i dag så laget vi også en oversikt over hvordan søpla vår skal sorteres, vi tok bilder av det vi kaster mest av i barnehagen vår og limte bildene på plakater som representerer de fem søppelbøttene vi har tilgjengelig for barna. Ved å ha dette på veggen så vil det bli lettere for barna å vite hvor den ulike søpla skal kastes, og de vil bli mer bevisst på at søppel skal kildesortereres.