Publisert: 02. januar 2024 | Sist endret: 02. januar 2024 | Forfatter: Kristin F. Haugland

Januar på Hjorten

Desember

Da var 2023 over, og vi håper dere alle har hatt ei god jul!

I desember koste vi oss med juleforberedelser, baking, julebord, nissefest, lek og moro. Hver dag var det knyttet stor spenning til adventskalenderen vår, og hvem sitt hjerte den tøysete julesaksa valgte! Det var en måned fylt med aktiviteter, kos og gøy. Bilder fra desember kan dere se på «Visma – MinBarnehage»-appen.

Barna er veldig glad i fargelegging for tiden, og det er en fin stund når barna sitter sammen og snakker og ler og koser seg rundt bordet. Småbilene og dyrene lekes også mye med – og det lille rommet er veldig populært; der hopper og turner barna, de bygger hytter og hus, de leker ulike varianter av fangelek og vi legger oss av og til ned med litt rolig musikk og hviler.
Vi har også hatt en del snø, noe som har falt i god smak; aking i akebakken er en favoritt blant mange.

Januar

I januar begynner vi med opplegg og aktiviteter allerede første uke, det kan være godt å komme tilbake til faste og kjente rutiner etter en måned med spontanitet og spenning til hva dagen bringer.

Tema for januar er eventyr og skaperglede. Eventyr er en del av vår kulturarv og et godt verktøy til å utvikle barns begrepsforståelse og variere deres ordforråd. I januar skal vi jobbe med forskjellige eventyr som kan være både kjent og ukjent for barna.
Gjennom å utrykke eventyr på forskjellig måter utvikler barna språket sitt, fortellerevnen, og de lærer nye ord og utrykk. Når alle barna får høre og jobbet med det samme eventyret så ser vi også at det kan skape en felles plattform for samspill og lek i barnehagen. Barna blir ofte inspirert av ulike eventyr i rolleleken sin, og de syns også det er gøy å selv sitte med et lite publikum og fortelle eventyr med ulike konkreter.
Kanskje vi til og med kan lage vårt eget eventyr sammen?

Vi håper på et bra vintervær så vi kan være mye ute både på tur og i barnehagens område. Barna er veldig glad i vinteraktiviteter som aking, lage ting av snø som mat, snøborg, snømann osv.
Det er viktig at barna har godt og varmt tøy i barnehagen, og at kurven med skiftetøy har nok klær – snøen og eventuelt slaps ute kan fort lure seg inn under ytterklærne, og da er det viktig å ha noe tørt å skifte til når vi kommer inn 😊

Vi gleder oss til et nytt år sammen på Hjorten!