Månedsskriv for mai

Måneden som gikk

Tusen takk for en fantastisk innsats på utedugnaden!

Sosial kompetanse

Vi har hatt temasamling og møtt rotta Krøsus Sork, som ikke er spesielt ærlig. Samlingen handlet om  dilemmaer, vennskap, tillit og stjeling. Barna er veldig engasjerte, og bidrar til å finne løsninger på dilemmaene. Alle er enige i at det er feil å lure noen og stjele.

Fagområde «Antall, rom, form»

Vi leser mye i boka «Alle sammen teller» og vi har gjort telling og regning til en morsom hverdagsaktivitet: Vi teller barn før hver samling, hvor mange er her, hvor mange er borte? Hvor mange blir voksne + barn?

Flere av de eldste barna er interessert i å legge sammen og trekke fra, og bruker dette i ulike kortspill og terningspill. Når de yngre barna ser dette blir de inspirert til å prøve selv. Den beste formen for læring!

Barna liker godt å spille brettspill og kortspill, og vi har spill framme daglig.

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Nawras (student) har hatt samlingstund med alle barna, og snakket litt om ID-feiringen de praktiserer i Syria. Barna fikk smake på syrisk godteri og fikk se bilder/film av barn som lekte på ID-feiring. Vi avsluttet med dans til Syrisk musikk.

Vi har vært i forsinket 5-årsdag hos Sverre. Vi gikk tur til Skogveien en solskinnsdag, lekte på lekeplassen, fikk servert kake og lekte i huset til Sverre. Tusen takk for oss!

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Nå kommer våren, og vi ser vårtegn hver dag. Flere blomster har kommet fram, og vi lærer barna om blomstenes (og naturens) liv på denne måten:

-Hvis vi plukker en blomst vil den visne ganske fort

-Hvis vi gir den vann i en vase, vil den leve i et par dager

-Hvis vi lar den stå i skogen, vil den stå i to uker

Så får barna tenke litt over hva som er lurt å gjøre.

Vi har sett att småkrypene våkner til liv, og vi har skrudd på kameraet i fuglekassa. Blåmeisparet har begynt å samle gress og mose og lager rede i kassa. Det blir spennende å se hvor mange egg de legger i år.

Alle barna har vært med på å så frø, som vi har satt i vinduet mens vi venter på at det blir varmt nok til å plante ut i plantekassene våre.

I år har vi sådd:

Bønne, grønnkål, tomat, sukkerert, gulrot, poteter, rødbeter.

Vi har lært om hva som skal til for at plantene skal vokse. Dette visste de fleste mye om fra før: Sol, vann, jord. I tillegg var det noen som husket fra i fjor: Kubæsj og hønebæsj (gjødsel)

Så nå har vi gjort klar plantekassene og venter på varme dager og varme netter....

Vi har også laget morsomme gresshoder av sagflis, nylonstrømper og gressfrø

Månedens mat «Mat fra andre land»

Heldige er vi som har studenter fra andre land! Oko (fra Mongolia) ville gjerne lage mat med barna, og forberedte dem på at vi skulle lage «Kimbap» som er en Koreansk maki liknende rett. Det består av Nori, ris, grønnsaker og tofu, servert med soyasaus.

Barna var med å se på og lage maten, og det ble mye prøvesmaking. Til vår overraskelse var Tofu en populær ingrediens, som de fleste likte.

Alle barna turte å smake, og det er stor fremgang fra tidligere!

Casper og familien ville også gjerne bidra med mat fra andre land, og kom med en Finsk tradisjonsrett som Casper er veldig glad i. Dette ble nok også Frida sin nye favoritt. Retten er en bolle av Risgrøt bakt inn i tynn rugdeig. Tusen takk for smaksprøvene!!!

Sosial kompetanse

Barna skal lære å finne gode løsninger, og se ting fra ulike perspektiver.

Vi har tidligere lært om konfliktløsning, kompromisser og empati/rolletaking. Nå skal vi hjelpe barna å bruke det de har lært til å finne gode løsninger.

11. mai er det siste temasamling, og vi markerer det med en temaavslutning/vårfest med barna. Det bir leker, grilling og selvfølgelig årets siste temasamling hvor vi møter bamse, skallmann, lille hopp, ulven, krøsus sork og Nalle Maja.

Fagområde «Etikk, religion, filosofi»

De viktige og noen ganger vanskelige valgene: Hva er rett og galt? Lurt eller ikke lurt? Meg selv og de andre...  Vi har gjennom hele året snakket med barna i de ulike situasjonene hva som gjør deg til en god venn. Det handler om å dele, se andres behov, inkludere, hjelpe, trøste osv... Vi skal fortsette å ha fokus på disse tingene, men i tillegg til det skal vi (spesielt med de eldste barna) utfordre dem litt mer på dilemmaer. Det blir rollespill og fortellinger, og vi knytter det sammen med temaene vi har fokus på i Sosial kompetanse-læringen.

Filosofiske samtaler:

Dette er gøy, og lærerikt. «Snakke med barn» er et stort tema som Bærumsbarnehagene har hovedfokus på dette året. Vi har ved bruk av et program reflektert og øvd oss på hvordan vi kan snakke med barn. Både barn i vanskelige livssituasjoner og trivielle samtaler med barn i hverdagen. Denne kunnskapen skal vi bruke når vi nå har fokus på Filosofi. Vi kan starte opp med et stort spørsmål, og se hvor samtalen tar oss... Hovedfokuset er på åpne spørsmål, lytte og gi barnet tid.

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Vi skal følge opp plantene våre som vokser seg større for hver dag. I løpet av mai skal vi sette alt ut i plantekassene og gjødsle og vanne.

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Vi forbereder oss til 17. mai, ved å lære litt om hva denne dagen egentlig betyr. Vi skal lage litt pynt, og lære noen sanger.

Informasjon

Følg med på kalenderen i MyKid for å se hva som skjer når.

Husk planleggingsdag 12. mai, barnehagen er stengt.

19. mai (inneklemt dag) er det færre barn i Søråsen og vi har slått oss sammen med Smørøyet. Barna leveres og hentes på Trollstua som vanlig