Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
April

Månedsskriv

 

Måneden som gikk

Tusen takk for en hyggelig påskefrokost. Både vi og barna synes det er kjempehyggelig at dere kommer på besøk på avdelingen.

 

Sosial kompetanse

Vi har jobbet med å inkludere hverandre i lek, og utjevne maktbalansen. Vi lærer barna at alle bestemmer over seg selv. Det er ingen som «eier» leken eller kan bestemme over andre. Dette er viktig læring, spesielt i Søråsen der barna har så stor aldersspredning. Det er fort gjort å havne i et mønster der de eldste barna bestemmer over de yngre. Dette jobber vi med på begge sider. De yngste barna lærer å hevde seg og si sin mening, og de eldste barna lærer å se hvordan de yngre kommuniserer og ta hensyn til deres ønsker og behov.

Vi synes i det store og hele at vi har et godt og likeverdig lekemiljø på Trollstua, men ser viktigheten av å jobbe med dette kontinuerlig, slik at alle barna kan medvirke på sin hverdag.

 

Fagområde «Antall, rom, form»

Barna er ivrige på å pusle og spille spill. Vi har hatt fram «kodemusa» og en tilsvarende robot som er bie. Bien og musa kan programmeres, og barna har hatt det gøy med å ha et race for å se hvem som kommer fram først.

Vi har spilt et gøyalt kortspill som vi har fått av Brage, som heter Beverbanden. Barna lærer tall og verdier på tallene, og må tenke strategisk.

For de yngre barna har det vært gøy med Vildkatten, som er et let-og-finn-spill. Barna lærer turtaking og teller poeng tilslutt.

Vi har gjort aktiviteter med å måle vann i ulike beholdere, og lært om «motsetninger» som mye/lite, lang/kort, stor/liten, bred/smal osv. Det er stor interesse for å lære nye begreper.

Vi teller barna hver dag, så barna er vant til å høre «telleramsen» Vi gjør det også på engelsk, og Casper har også bidratt med telling på finsk.

 

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Ask ble 3 år og inviterte oss hjem på besøk i Skallumskogen. Det ble en fin tur, der de hadde hengt ballonger i skogen med barnas bokstaver på. Under ballongene fant vi puslespillbrikker som vi tok med tilbake til barnehagen og fikk et helt puslespill!

Hjemme hos Ask koste vi oss med leker, pizza og kake. Som alltid en skikkelig fin gjeng å ha med seg på besøk.

 

 

Sverre inviterte oss også hjem i 5-årsdagen sin, men han ble dessverre syk, så vi må utsette til etter påske.

 

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Vi har opplevd snø i alle former, og lært om temperaturen sin påvirkning på snøen. Det har helt klart vært mest gøy når snøen er våt og kram, slik at vi kan rulle snøballer og bygge ting. 

Vi har laget både enhjørning vi kan ri på, en diger snømann opp til taket på barnehagen og mange snøballer. Vi har også akt mye både innenfor og utenfor gjerdet. Nå har snøen begynt å smelte og barna utforsker vannlek i vannrenner.

 

Månedens mat «Mat på bål»

Siste dag før påskeferien gikk vi i lilleksogen og tente bål. Vi stekte fiskekaker på bålpanna, og serverte i lompe med gulrøtter. Vi brukte Bjørnis-heftet og lærte om bålvett og sikkerhet ved bruk av flamme i skog og mark. Barna hjalp til å slukke bålet med snø da vi var ferdige.

Etter mat gikk barna på jakt etter påskeegg. Der fant de en pose marsmallows som vi grillet på pinne til dessert.

 

Veving

Vi går inn i en periode der det er Trollstua sin tur å ha vever på avdelingen. De barna som vil får sin egen vev og øver på teknikken. Det er mye læring i både teknikk, farger, telling, begreper (over/under) og ikke minst tålmodighet. Vi har ulike vanskelighetsgrader, og de som mestrer det får prøve seg på rund vev. Det har allerede blitt laget både tepper og veske,

 

Påske

Vi har laget påskepynt og forberedt oss til påske. Påskeharen kom på døra rett før ferien og det ble litt godis å få. Nå håper vi dere alle har en super ferie, så sees vi i april!

 

April

 

Sosial kompetanse

Barma skal lære å glede seg over egen og andres mestring, og ha en positiv innstilling til å prøve nye ting. Dette blir spesielt viktig for skolestarterne, som denne våren skal gjennom mye som er nytt. Både overnattingstur til Vangen og mer konkrete forberedelser til skolestart.

Vi skal likevel ha fokus på hele barnegruppen, og gi alle tilpassete utfordringer slik at alle får oppleve mestring. Vi skal blant annet lage og smake på annerledes mat i slutten av måneden når temamaten er «Mat fra andre land»

 

Fagområde «Antall, rom, form»

Vi fortsetter med dette fagområdet i april. Vi skal sette sammen spillgrupper, slik at alle barna får deltatt i å spille ulike spill sammen.

I samlingstunden skal vi lese en bok om tall og telling: «Alle teller sammen» som inneholder mye engasjerende tekst og bilder.

I hverdagsaktivitetene våre skal vi legge vekt på dette fagområdet, slik at barna lærer om mengde når vi baker, sortering og kategorisering når vi rydder, geometriske former når vi tegner og klipper, og telling når vi spiller spill, dekker bordet osv.

 

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Våren kommer, og vi skal utforske naturen i denne perioden. Hva skjer når alt våkner til liv? Vi skal så frø inne og gjøre klart til plantekassene våre.

 

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Vi skal gå på turer i nærmiljøet (følg med i kalenderen i MyKid)

På avdelingen har vi kasser med ulike leketemaer, slik at barna kan leke rollelek og ta ulike roller fra samfunnet. Vi skal oppgradere og fylle på og gi barna ny inspirasjon til å leke rollelek og øve seg på det store samfunnet der ute.

 

Månedens mat i april: «Mat fra andre land»

Vi skal lære litt om kulturforskjeller når det gjelder mat, og lukte på og smake på nye krydder. Oko og Nawras som er barnehagelærerstudenter hos oss, kommer begge fra andre land som har ulike mattradisjoner enn det vi har. De skal planlegge å lage mat med barna. Mongolsk/Koreansk lunsj og Syrisk dessert.

 

Informasjon

 

Utedugnad

Det henger liste på døra der dere kan melde dere på dugnad. Hver familie plikter å bidra med 10 timer dugnad i året, fordelt på ca 4 timer på innedugnad og 6 timer på utedugnad.

Oppgavene disse to dagene er utvendig vask av hus og asfalt, påfyll av sand og singel, vende bark, og beskjære trær og busker.

I tillegg trenger vi at noen kommer utenom disse to dagene og beiser lekeapparatene og utebordene. Dette gjøres fortrinnsvis i en helg slik at det tørker til vi er tilbake på mandagen.

På utedugnaden serverer vi tomatsuppe og rundstykker og barna får være med. Det betyr at begge foreldre har mulighet til å delta, og barna kan leke med venner/hjelpe til. Vi minner om at alle barna er foreldrenes ansvar i dugnadstiden. Bare spør hvis det er noe dere lurer på!