Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Februar

Månedskriv for februar

 

Måneden som gikk...

Det var hyggelig å møtes igjen etter juleferien. Og selv om året startet med endel sykdom, er vi nå nesten full barnegruppe som leker utrolig bra sammen hver dag.

Det er mye engasjement i denne gjengen, og hver gang vi setter igang med noe er alle ivrige etter å delta.

 

Sosial kompetanse «inkludering i lek»

Vi ser mye god lek i barnegruppa. Spesielt mye rollelek, der barna leker sammen store og små. Vi har lagt stor vekt på at alle velger selv hva de ønsker å være i leken, og at de som vil kan delta på de premissene som er i leken. Dette har krevd endel oppfølging over tid, men vi ser veldig positive resultater der det er lite maktutøvelse og mye større grad av å lytte til hverandres innspill.

Leke-temaene på Trollstua er varierte. Barna leker ofte familie, politi, brannmann, leger og sykehus. Barna bruker utkledningsutstyret vi har, og de har kommet med forslag og bidratt til mer påfyll av både lege-saker og flere politihatter.

 

En dag ville noen leke kontor, og fikk noe kontorutstyr vi hadde liggende. Det ble rigget kontor med både tastatur, laptop, stempler og skrivebøker. Barna lekte kontor i flere dager, og flere foreldre ble engasjert og kom med utstyr. Etterhvert måtte vi utvide.

 

Fagområde « Kommunikasjon, språk, tekst»

En av de viktigste arenaene for å lære og utvikle språket er i lek med andre barn. Vi legger til rette for at dette skal skje ved å lage mindre lekegrupper slik at flere barn slipper til med sine innspill. Vi voksne deltar i leken og følger opp de barna som trenger støtte i sitt språk, slik at de blir hørt.

I kontor-leken har vi brukt flere nye ord og begreper:

Du må registrere deg når du kommer og går, Vi spiser i kantina og vi utvidet med ny filial.

Hva er en kalkulator, og hva brukes den til?

 

Bokstaver og lekeskriving:

Dette har blitt en stor interesse på avdelingen. Både store og små liker å tegne sin bokstav. De kjenner igjen sitt eget navn og flere har lært seg å skrive både sitt eget og andres navn.

Vi har tilgjengelige navnelapper med magneter på veggen, slik at barna kan hente dem og bruke dem som huskelapp når de skriver.

Vi har også tatt fram magnetbokstaver slik at barna kan øve seg på å skrive, og sette sammen ekte ord og tøyseord.

Spill

Vi har fremme brettspill jevnlig. Barna lærer turtaking, kommunikasjon og å følge regler. Vi liker å ta frem spill som fremmer språkferdigheter. Alias (ordforklaringspill) er et populært valg og kan spilles av flere samtidig.

 

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Å være en del av et lite samfunn, som barnehagen er, betyr å kunne påvirke de tingene som skjer rundt seg. Vi ønsker at barna i størst mulig grad skal ha mulighet til å påvirke sin hverdag innenfor de rammene vi har satt. Hver dag når vi spiser kan de velge selv hvor de vil sitte å spise. I leketiden oppfordrer vi barna til å velge å leke rundt på hele huset. De fleste barna er komfortable med å gå på de andre avdelingene å leke.

Når vi går ut for å leke, får de være med å påvirke hvor mye klær de skal ha på seg.

Da vi skulle lage suppe fra bunnen av var barna med å valgte hva slags suppe de ønsket. Flertallet valgte tomatsuppe.

Når barna er aktivt deltakende i valg, må vi regne med at de innimellom tar dårlige valg. Dette er en viktig kilde til å lære av sine valg, og ta bedre valg neste gang.

Et lite eksempel:

Barn: «Er det kaldt ute i dag?»

Voksen: «La meg sjekke... Det er omtrent sånn som i går»

Barn «I går kokte jeg, så da skal jeg ikke ha den varme genseren i dag»

 

Casper inviterte til 3-årsbursdag, og vi hadde en kjempefin tur! Det ble ordentlig fest med dans, musikk, mye lek og pølser og kake på pyntet langbord.

Å feire bursdag med de tradisjonene som hører med – både som hovedperson og gjest, er også en del av dette fagområdet.

 

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

I januar har vi opplevd snøen i de fleste varianter den kommer i. Vi har hatt pudderføre, kram snø, masse snø i akebakken, og dessverre så har vi nå speilblank is og skare.

Av teknologi har vi brukt «kode-musa» som de eldste barna synes er gøy. Den batteridrevne musa skal programmeres til å gå en løype og finne sin ostebit.

Vi har også brukt en app på iPaden til å lage en liten film. Dette var kjempegøy, og det skal vi gjøre mer av. Filmen ble laget i appen Puppet Pals, og heter: Tomatene som ikke ville bli suppe. Barna lager og styrer animasjonene og legger på tekst. De er også med på å lage handlingen i historien.

 

Kosthold i Søråsen «Månedens mat»

Når vi lager månedens mat, liker vi å gjøre mye ut av det. Barna skal lære hvor maten kommer fra, og hvordan den bearbeides.

I en samlingstund hadde vi med tomater og lærte barna hvordan de kunne skoldes for å få av skallet. Vi snakket om at tomater kan bli til både suppe, pastasaus og ketchup.

Vi har laget film om tomater, tegnet tomater og smat på tomat i ulike former.

Etter å ha kokt tomater sammen med løk og krydder var barna med på å se hvordan det kunne bli til en glatt suppe. Det ble god stemning og alle danset til lyden av blenderen.

Til suppa lagde vi hjemmelagde krutonger av reste-brød og urteolje. Det ble servert med egg, pølsebiter og makaroni.

 

Februar

 

Sosial kompetanse «delta i lek på en god måte»

Vi har sett en temasamling om dette, og vi fortsetter å øve på gode måter å delta i leken på.

 

Fagområde «Kommunikasjon, språk, tekst»

I februar skal vi besøke biblioteket og låne med oss noen nye bøker til å lese. På biblioteket skal barna lære hvordan bøkene sorteres etter farge og bokstav, og hvordan vi skal behandle bøkene slik at de ikke går istykker.

Vi skal også lære oss noen nye rim i februar. Vi skal skrive rime-vers på kort og dele ut til barna slik at de kan få hvert sitt og lære seg. Disse skal henge tilgjengelig og brukes i samlingstundene og ellers i hverdagen.

 

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Snart er det karneval!

Vi skal bruke de neste to ukene til å forberede oss til festen.

Barna kan kle seg ut som hva de vil (hvis de vil) og vi skal lage en skikkelig morsom dag.

Det blir «Catwalk»  på fellesrommet for å vise fram kostymene, det blir samba-dans og ikke minst skal vi slå hull på pinâtaen.

Å lage egen pinâta er en tradisjon vi har hatt på Trollstua i mange år. Sammen velger vi et tema, og lager det av pappmachè. Det er mange formingsteknikker som brukes i denne prossessen. Vi skal rive papir, lime lag på lag og tilslutt male og dekorere. Alle får delta med det de ønsker.

 

Har dere et par aviser til overs? Ta de gjerne med i barnehagen!

 

Informasjon:

Vi gratulerer til Vilde som fikk en gutt 31. januar. Alt står bra til med hele familien

 

Som dere sikkert har merket har Mille begynt å jobbe på Trollstua. Hun skal erstatte Vilde i 60 % stilling.

 

Vinterferie:

Skolen har vinterferie i uke 8, og erfaringsmessig vet vi at det er flere som tar seg fri hele eller deler av denne uken. Når vi er færre barn i barnehagen er det hensiktsmessig  å samarbeide på tvers av avdelingene slik at noen av personalet også tar fri.

Vi ber dere alle så fort som mulig å registrere i MyKid: «Kommer» eller «Ferie» på barna deres denne uka, slik at vi kan planlegge best mulig.