Velg avdeling Forside
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Besøk barnehagen du ønsker plass i.

Når du skal velge barnehage kan det være en lur ide å kontakt den barnehagen du ønsker å velge, spør om de har planlagt besøksdag eller om det er mulig å få komme innom en liten tur og hilse på småbarnsavdelingen og få se uteområde.
På Barnehagefakta finner du informasjon om foreldreundersøkelser, antall barn, om barnehagen er privat eller kommunalt, kart og lenke til de forskjellige barnehagene, kjemp nyttig verktøy i prosessen med å velge barnehage.

Å velge barnehage kan oppleves som en krevende prosess, den du ønsker mest er kanskje ikke nærmest til din bolig, eller den som er nærmest viser seg å ha lav skår på foreldreundersøkelsen. I en prosess med å velge barnehage er det mye som skal ta hensyn til, du vil jo selvfølgelig sørge for å slippe å bytte underveis i barnehagetiden. Punkter det kan være nyttig og tenke gjennom er, plassering, nærområde med hensyn til bekjente når barnet skal videre på skole, logistikk i forhold til levering med hensyn til jobb.

Skår på foreldreundersøkelse må ses i sammenheng med % andel som har svart, er det få som har svart så er dette kanskje en dårlig indikator for hvor fornøyde foreldre er. Det kan være mange årsaker til lav skår eller dårlig svar %, det kan være foreldre er så fornøyd at de ikke har tatt seg tid til å svare, eller det kan ha vært for kort frist til å svare da foreldreundersøkelsen gikk ut. Uansett kan det være lurt og kontakte den barnehagen du er interessert i direkte, da kan du få en føling på stemning i ansattgruppen og barnegruppen.

Spør gjerne barnehage om rutiner på mat, turdager, hvilestund og eller aktiviteter gjennom dagen som du tror kan ha betydning for deres hverdag med hensyn til henting og levering. Alle barnehager er ulik og det finnes en som passer alle. Lykke til i valget!

Barnehagefakta.no