Velg avdeling Forside
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Parent-collaboration and the Norwegian kindergarten system

Please use google translate to read the rest of the text in your preferred language. Minoritetsspråklige foreldre kan ha erfaring fra ulike barnehagekulturer og det at foreldrene skal involvere seg i samarbeid med barnehagen, kan virke fremmed for mange.

Samarbeidet mellom hjem og barnehage er av stor betydning for barnets opplevelse av barnehagehverdagen. Foreldrene har mye å tilføre innholdet i barnehagen, men det forutsetter også at foreldrene er engasjerte og bryr seg om barnehagens innhold og barnas hverdag der. Det er mange måter å vise foreldremedvirkning. Foreldremedvirkning betyr at foreldrene aktivt medvirker i barnehagens hverdag, dette forutsetter selvfølgelig at foreldre har en hverdag som gir mulighet for dette og at personalet er åpne for slik deltakelse.

Synlige foreldre

Ikke alle foreldre er klar over hvilken betydning de har for sine barns hverdag i barnehagen, eller hvordan de kan støtte sine barn i læreprosessen. Noen kan være utrygge på egen kompetanse, blant annet på grunn av manglende norskkunnskaper. For mange foreldre kan det virke fremmed og ukjent at de har en så viktig rolle i barnas barnehage-liv. Det kan være vanskelig for noen foreldre å forstå ting som tas for gitt av ansatte og foreldre som selv har gått i norsk barnehage, men alle foreldre og barn har samme rettigheter i møtet med barnehagen.

Foreldre som har annen etnisk eller språklig bakgrunn enn norsk, kan være en viktig resurs for barnehagen. For eksempel som en mulighet til å lære mer og gi større innsikt i ulike kulturer, tradisjoner og språk. Samtidig er barnehagen et viktig ledd i integreringen i den norske samfunnet, for barna men også for foreldrene. I barnehagen får barna omsorg, lek og læring, i tillegg til en gradvis overgang til skolestart. Barna vil også i flere tilfeller komme i samme klasse eller skole som med barna de har gått i barnehagen sammen med, så barnehagen er en fin tid for å knytte nære relasjoner og skaper tilhørighet.

Felles mål - barnet skal lære, trives og utvikle seg.

Det er viktig at både foreldre og personalet har en felles holdning til at de trenger hverandre for at barnehagetilbudet skal bli til det beste for barnet. Det at foreldre og ansatte har inngående kjennskap til hverandres oppdragelsesverdier og – praksis er en forutsetning for å ha en nær dialog. Det innebærer at det skapes en felles forståelse, hvor barnehagen sørger for at foreldre til nyankomne barn får god og forståelig informasjon om barnehagetilbudet. Det må også gis informasjon om særskilte tilbud og om det ordinære barnehageinnholdet. I obligatoriske oppfølgingssamtaler og andre møter i barnehagen, har du som minoritetsspråklig foreldre rett på å ha med tolk.  Foreldre kan også ta initiativ til møter med barnehagen for å bli bedre kjent. For å få nødvendig informasjon slik at et godt og likeverdig samarbeid kan etableres, må det utvikles rutiner for møter og hvilken informasjon det er nødvendig å gi og få.

Priser og søknad

Barnehageplass søker her hos Stavanger kommune - her kan det også søkes om bytte til en annen barnehage ved behov. Familier med mer enn ett barn i barnehagen betaler mindre. Det trekkes 30 prosent fra månedsprisen for barn nummer to, og 50 prosent fra månedsprisen hvis du har flere barn. Familier som samlet tjente mindre enn 557 333 kroner i fjor har rett på å betale mindre for barnehagetilbudet, og ikke mer enn tre prosent av samlet årslønn i fjor for en barnehageplass. Dersom familien tjente mindre enn 199 716 kroner i fjor er barnehagetilbudet gratis. Søknad om redusert betaling finner du her.

Nyttige linker