Sandvigå 7 4007 Stavanger
01020304050607
29300102030405
Hjemme med barn

I disse tider er vi mange som er hjemme med barn. For at dagene skal bli litt lettere for både store og små har vi laget en oversikt over aktivitetsforslag og annen nyttig informasjon til både foreldre og barn.

På Facebook og internett finner du flere ulike tilbud om dagen. Liternaturhuset og Akvariet i Bergen er to av mange institusjoner som har streaming med eventyrstund for de små og omvisning for store og små. Her finner du Litteraturhuset - hjemme i stua.

Idebroen er siden for aktiviteter til barnehagebarn og skole. Siden brukes hyppig av barnehagepedagoger og andre fagarbeidere. På nettsiden kan du enkelt søke på aktiviteter etter alder. På deres facebook side kan du få dirkete tips til leker, bøker og se live steaming fra morgenstunden, fra noen av de barnehagene som holder åpent nå for barn med foreldre med samfunnskritiske jobber.

For de som kan er en luftetur godt for hele familien, Stavanger kommune har laget en oversikt over 52 turløyper i området og turvettregler i disse tider:

1. Ut en tur hver dag er lurt. Alene eller med få. Godt for kropp og sjel -- og kanskje for husfreden?
  2. Vi holder en meters avstand til den vi går med og de vi møter. Et par meter hvis du hoster (fortsatt i papir) og snufser, eller jogger og svetter. 🏃‍♀️ Pust pes pust pes, vet du.
  3. Ikke oppsøk bare de mest trafikkerte turområdene. Bruk nærnaturen din, rusle gatelangs, velg blant 52 hverdagsturer.
  4. La oss være rause og gode med hverandre der ute. Et glimt i øyet og et lite smil 🙂 må gjerne smitte på mer enn to meters avstand.
  5. Hold hodet passe kaldt (men ta på lue og holde deg frisk) – og hjertet godt og varmt. ❤️

(Psst: Basert på Helsedirektoratets råd om avstand og adferd, som kan bli endret)

Den Norske Turistforening har turbingo som er en fin motivasjon for å få barna med på tur, og for å gjøre turen litt mer spennende, her finner du bingoark til å ta med.

Her finner du Helsedirektoratets råd om hvordan å snakke med barn og unge om korona.

Helsesista er en av mange som gjør en stor innsats for barna nå, du finner henne både på SnapChat og Facebook hvor hun oppdaterer daglig med informasjon til barn og unge, og tips til hvordan å snakke med barna om situasjonen vi er i.

OBS! Det er besluttet at Stavanger kommune kommer ikke til å ta betalt for kommunale barnehager og SFO-er som er stengt under korona-utbruddet.. Les mer her

Vi ønsker alle gode dager og vil oppdatere med mer informasjon etter hvert som den kommer.

Hold hodet kaldt og hjertet varmt❤️