SBF er høringsinstans til Barnehagebruksplanen 2015-2020
Kommentarer har blitt utarbeidet av styret i SBF og sendt til fagstab barnehage.
Saken skal etter planen opp til politisk behandling 17 juni 2015
SBF har gjennomgått utkast til Barnehagebruksplanen og mener den
godt dokumenterer kommunens nåværende kapasitet og fremtidig behov for
barnehageplasser, samt utfordringene kommunen står ovenfor når det gjelder
behovsplanlegging. SBF har dog en del kommentarer når det gjelder følgende
elementer i planen:
-
Målet om
jevnere bydelsdekning av barnehageplassene.
-
Robuste og
bærekraftige barnehager vs. Barnehage i nærmiljøet
-
Foreldres
behov for forutsigbarhet.
-
Spørsmål
vedr. enkeltsaker.
Målet om jevnere bydelsdekning av
barnehageplassene
Stavanger kommune har en klart uttalt målsetning om å oppnå en
jevnere bydelsvis fordeling av kommunens barnehageplasser. Selv om Stavanger
kommune har tilstrekkelig barnehagekapasitet totalt sett er det et spesielt tre
bydeler hvor det har vært underdekning over flere år. (Bydel Storhaug,
Våland/Eiganes og Tasta.) Bruksplanen kommer med mange gode forslag til tiltak
som kan bedre dekningen, dog er ingen av disse tatt med i nåværende handlings-
og økonomiplan. Rådmannen konstaterer samtidig at målsetningen ikke er
realistisk innenfor aktuelle periode.
På bakgrunn av dette stiller SBF seg undrende til om kommunen har
en reell intensjon om å nå denne målsetningen? Det vises til endrede økonomiske
forutsetninger men vi vil påpeke at dette ikke er en ny problemstilling. Den
forrige Barnehagebruksplanen (2011-2016) ble vedtatt i bystyret med en
presisering om at «Et langsiktig mål for kommende kommuneplanperiode er at det
i størst mulig utstrekning skal gis barnehagetilbud i nærmiljøet. Fram til 2016 er det et mål å etablere full
barnehagedekning i hver bydel.» Situasjonen har per i dag ikke blitt
nevneverdig bedre og i planen som nå er på høring viser beregningene liten
bedring av underdekningen i de aktuelle bydelene. Dette ser SBF på som svært
bekymringsverdig. Å få tilbud om en barnehageplass langt unna hjemmet oppleves
for mange foreldre som en logistikkmessig umulighet og ikke et reelt
alternativ.
SBF opplever at foreldre får motstridende budskap når det loves
satsning og utbygging av barnehager*, mens realiteten er at planene gang på
gang blir utsatt eller kansellert selv etter flere års planlegging. SBF
etterlyser vilje til gjennomføring av de planene som blir vedtatt. Så lenge
foreslåtte prosjekter i barnehagebruksplanen ikke blir inkludert i gjeldende
handlings- og økonomiplan har barnehagebruksplanen kun verdi som en
statusoppdatering på behov- og kapasitetssituasjonen.
*Eksempler på satsning: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Hoyre-vil-Stavanger-kommune-skal-bygge-mer_-ikke-mindre_-i-darlige-tider-3696479.html
http://www.tastavis.no/handlingskraftige-politikere/18583
Robuste og bærekraftige
barnehager vs. Barnehage i nærmiljøet
I punkt 4.1 blir begrepet «Robuste og bærekraftige barnehager»
forklart som større og mer fleksible barnehagebygg og rådmannen anbefaler ved
fremtidig utbygging barnehager med 6-12 avdelinger. SBF etterlyser i første
omgang bakgrunnen for rådmannens anbefaling om større barnehager da blant annet
forskning fra IRIS* konkluderer med at mellomstore barnehager er det mest
optimale både med tanke på faglig utvikling og organisering.
En slik begrunnelse ble også etterlyst av SBF
under høringen av forrige barnehagebruksplan, ref. artikkel i Aftenbladet:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Advarer-mot-gigantbarnehager-3172060.html
Innledningsvis i kapittel 5 blir det samtidig presentert at målet
til Stavanger er å kunne tilby foreldre som ønsker det en barnehageplass i
nærmiljøet, da dette vil redusere bruk av bil, lette på tidsklemmen for
småbarnsforeldre og styrke barnefamiliens nettverk i nabolaget. Slik SBF oppfatter
det vil disse to målsetningene ofte være motstridende. Større og færre
barnehager vil nødvendigvis gå på bekostning av mindre barnehager i nærmiljøet
og føre til lenger reisevei for mange familier. Selv innen samme bydel kan
avstanden mellom barnehagene være stor når trafikk- og veiforhold tas i
betraktning. I kommuneplanen (2010-2025) legges det vekt på å utvikle gode
oppvekstmiljø med liten avstand mellom hjem og barnehage/skole. Det er SBF sin
mening at større og færre barnehager ikke er det beste alternativet i bydeler
hvor folk bor spredt eller det vil skape trafikale utfordringer med hensyn til
levering og henting av barn. Hvis kommunen er oppriktig i sitt ønske om at
barnefamilier skal bruke mindre tid i bilen, benytte kollektiv transport og ha
en enklere hverdag er nærbarnehagen å foretrekke.
*https://www.regjeringen.no/nb/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-barnehager/mellomstore-barnehager-er-best/id640110/
Foreldrenes behov for
forutsigbarhet
Noe av det viktigste for at en småbarnsfamilie skal kunne planlegge
familielivet er forutsigbarhet. I denne sammenhengen; forutsigbarheten rundt
barnehagesituasjonen. Begge temaene i de to foregående avsnittene kan skape
uforutsigbarhet hos mange familier. Aktuelle problemstillinger kan være:
-
Hvis vi flytter til en ny bydel,
vil det være barnehageplass til mitt barn der?
-
Vi har hørt mye bra om den lokale
kommunale barnehagen men på grunn av få søkere er det samtidig snakk om at den
skal avvikles/slås sammen med en annen. Hva er tidsperspektivet og tør vi søke
inn barnet vårt der når vi ikke vet noe om barnehagens fremtid?
-
Vårt barns barnehage har lenge
hatt tilholdssted i midlertidige lokaler. Hvor lenge vil denne situasjonen
vare?
-
Vårt barns barnehage lider av
manglende vedlikehold da planer om rehabilitering/nybygg stadig blir utsatt
eller endret. Hvor lenge skal vi vente? Skal vi heller søke bytte til en annen
barnehage?
En konsekvens av slike problemstillinger kan være at foreldre
foretrekker private barnehager, velger barnehage nær arbeidssted (som gjerne
ligger i nabokommunen) eller velger seg andre alternativer enn barnehage. Dette
er som nevnt i dokumentet allerede usikkerhetsmomenter for kommunen ved
estimering av det gjeldende behovet for barnehageplasser, og vil ikke gjøre
jobben enklere hvis de øker i omfang.
SBF mener at kommunen må skape forutsigbarhet ved å vise
gjennomføringsevne i den langsiktige planleggingen. Dette er viktig for å unngå
enda større etterslep når det gjelder vedlikehold av bygningsmassen og
opprettholde et barnehagetilbud foreldrene har tillit til.
Spørsmål vedr. enkeltsaker
Hva betyr dette? Skal kommunen kun rive den gamle, uten å bygge en
ny i samme periode? Hva bygger den helhetlige vurderingen på? Hvis den nye
barnehagen kom på plass som planlagt ville jo kommunen hatt en fire avdelings
midlertidig modulbarnehage til rådighet i en bydel med underdekning.
-
Hva er
status vedrørende den privateide Lassa barnehage som snart står uten lokaler?
Her må jo kommunen gjøre sitt ytterste for å hjelpe dem med tomt/lokaler som
den private aktøren kan ta i bruk. Hvis kommunen ikke selv har penger til det
foreslåtte prosjektet i bydelen så kanskje man skal slippe andre til.
-
Roaldsøy
barnehage: SBF ønsker en avklaring når det gjelder Roaldsøy Barnehage. Planene
om nybygg ble nylig satt i bero på grunn av kutt i investeringsbudsjettet.
Samtidig står Roaldsøy Barnehage ikke nevnt i Årsplan for drift og vedlikehold.
SBF stiller seg spørrende til hva som er intensjonen for barnehagens fremtid,
da rehabilitering av barnehagen allerede har vært utsatt i flere år på grunn av
lovet nybygg.