Velg avdeling Forside
01020304050607
29300102030405
Uttalelse fra SBF ang barnehageopptaket 2015

SBF fryktet at dette ville bli konsekvensen da vi ble gjort oppmerksomme på hvilke kriterier som var utformet og skulle danne grunnlaget for opptak. Vi prøvde å få endret på disse før barnehageopptaket ble gjort – gjennom å kontakte administrativ og politisk ledelse – men lyktes ikke. Argumentet vårt var at det er bedre – eller rettere sagt mindre ille – å ha et barn i en barnehage langt unna hjemmet, enn å ha barn i to forskjellige barnehager. Vi mente også at det ville være uheldig for de minste barna å tilvennes i en barnehage, for deretter å skulle skifte til en ny barnehage når det oppstår ledig plass.

SBF har protestert mot at den løsningen som ble valgt av administrasjonen var i tråd med politikernes beslutning i oppvekststyret høsten 2014. Politikerne uttrykte da at det skulle være et mål å få samlet søsken som hadde plass i forskjellige barnehager. Selv om ettåringene ikke ble spesifikt nevnt i vedtaket, har vi ikke forstått intensjonen bak vedtaket som at ettåringene skulle vike plassen for byttesøknader uten søskenprioritet. SBF mener at en løsning som prioriterer vanlige byttesøknader foran ettåringer med søskenprioritet strider med intensjonen i det vedtaket som ble gjort i oppvekststyret og burde ha vært tatt opp til politisk behandling for grundig drøfting i god tid før opptaket. Slik kunne man ha unngått tolkninger som skaper så mye uenighet og forvirring som det vi har sett denne våren.

Et annet ankepunkt er at regelverket som kommunen la ut i forkant av barnehageopptaket – med fastslått virkning f.o.m. 01.01.15, er blitt trukket tilbake medio mars med henvisning til at det ene punktet inneholdt en skrivefeil. SBF vil ikke være med på å kalle det en skrivefeil når det er snakk om en formuleringsendring som snur opp-ned på situasjonen til flere foreldrepar og deres barn. De presenterte reglene er juridisk bindende og hvis kommunen mener det er en feil i disse må kommunen selv ta de omkostninger dette medfører og sørge for at de familiene som rammes ikke blir skadelidende. I forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage står det at opptakskriteriene må være objektive og etterprøvbare. Det er vanskelig å se hvordan et regelverk som endrer på en formulering underveis i opptaket kan tilfredsstille dette kravet. Videre står det i barnehageloven at vedtektene skal gi opplysninger som er av betydning for foreldrenes/de foresattes forhold til barnehagen, herunder opptakskriterier. Vi foreldre må da kunne gå ut fra at de vedtektene som presenteres er korrekte og faktisk blir fulgt i opptaket.

Etter det vi vet har situasjonen løst seg for flere av de foreldrene som ikke fikk plass til sine ettåringer i samme barnehage som eldre søsken. Men noen foreldrepar må fremdeles innstille seg på levering og henting i to forskjellige barnehager, og vet ikke når det vil dukke opp en ledig plass i ønsket barnehage. Dette er ikke godt nok! SBF mener at omstendighetene rundt årets barnehageopptak må medføre at de resterende ettåringene får innvilget plass i ønsket barnehage. Vi vil også protestere mot at medhold i en klage skal bety at barnet ikke blir garantert plass fra høsten av, men kun rykker opp til 1. plass på lista. I de mest populære barnehagene kan man måtte vente til neste barnehageår før det blir frigjort plass. Et medhold på papiret får således ingen praktisk betydning med mindre det sørges for en faktisk plass. Dersom de fysiske forholdene tillater det bør administrativ og politisk ledelse i Stavanger sørge for at det blir innvilget ekstraressurser til de aktuelle barnehagene. En ekstra ansatt vil kunne medføre at man ikke bare løser situasjonen for de som har klaget på tildelt plass, men også for andre med stort behov for plass i den barnehagen.

SBF oppfordrer Stavanger kommune til å finne gode løsninger for de foreldrene som er rammet snarest!