SBF fryktet at dette
ville bli konsekvensen da vi ble gjort oppmerksomme på hvilke kriterier som var
utformet og skulle danne grunnlaget for opptak. Vi prøvde å få endret på disse
før barnehageopptaket ble gjort – gjennom å kontakte administrativ og politisk
ledelse – men lyktes ikke. Argumentet vårt var at det er bedre – eller rettere
sagt mindre ille – å ha et barn i en barnehage langt unna hjemmet, enn å ha
barn i to forskjellige barnehager. Vi mente også at det ville være uheldig for
de minste barna å tilvennes i en barnehage, for deretter å skulle skifte til en
ny barnehage når det oppstår ledig plass.
SBF har protestert
mot at den løsningen som ble valgt av administrasjonen var i tråd med
politikernes beslutning i oppvekststyret høsten 2014. Politikerne uttrykte da
at det skulle være et mål å få samlet søsken som hadde plass i forskjellige
barnehager. Selv om ettåringene ikke ble spesifikt nevnt i vedtaket, har vi
ikke forstått intensjonen bak vedtaket som at ettåringene skulle vike plassen
for byttesøknader uten søskenprioritet. SBF mener at en løsning som prioriterer
vanlige byttesøknader foran ettåringer med søskenprioritet strider med
intensjonen i det vedtaket som ble gjort i oppvekststyret og burde ha vært tatt
opp til politisk behandling for grundig drøfting i god tid før opptaket. Slik
kunne man ha unngått tolkninger som skaper så mye uenighet og forvirring som
det vi har sett denne våren.
Et annet ankepunkt er
at regelverket som kommunen la ut i forkant av barnehageopptaket – med
fastslått virkning f.o.m. 01.01.15, er blitt trukket tilbake medio mars med
henvisning til at det ene punktet inneholdt en skrivefeil. SBF vil ikke være
med på å kalle det en skrivefeil når det er snakk om en formuleringsendring som
snur opp-ned på situasjonen til flere foreldrepar og deres barn. De presenterte
reglene er juridisk bindende og hvis kommunen mener det er en feil i disse må
kommunen selv ta de omkostninger dette medfører og sørge for at de familiene
som rammes ikke blir skadelidende. I forskrift om saksbehandlingsregler ved
opptak i barnehage står det at opptakskriteriene må være objektive og
etterprøvbare. Det er vanskelig å se hvordan et regelverk som endrer på en
formulering underveis i opptaket kan tilfredsstille dette kravet. Videre står
det i barnehageloven at vedtektene skal gi opplysninger som er av betydning for
foreldrenes/de foresattes forhold til barnehagen, herunder opptakskriterier. Vi
foreldre må da kunne gå ut fra at de vedtektene som presenteres er korrekte og
faktisk blir fulgt i opptaket.
Etter det vi vet har
situasjonen løst seg for flere av de foreldrene som ikke fikk plass til sine
ettåringer i samme barnehage som eldre søsken. Men noen foreldrepar må
fremdeles innstille seg på levering og henting i to forskjellige barnehager, og
vet ikke når det vil dukke opp en ledig plass i ønsket barnehage. Dette er ikke
godt nok! SBF mener at omstendighetene rundt årets barnehageopptak må medføre
at de resterende ettåringene får innvilget plass i ønsket barnehage. Vi vil
også protestere mot at medhold i en klage skal bety at barnet ikke blir
garantert plass fra høsten av, men kun rykker opp til 1. plass på lista. I de
mest populære barnehagene kan man måtte vente til neste barnehageår før det
blir frigjort plass. Et medhold på papiret får således ingen praktisk betydning
med mindre det sørges for en faktisk plass. Dersom de fysiske forholdene tillater
det bør administrativ og politisk ledelse i Stavanger sørge for at det blir
innvilget ekstraressurser til de aktuelle barnehagene. En ekstra ansatt vil
kunne medføre at man ikke bare løser situasjonen for de som har klaget på
tildelt plass, men også for andre med stort behov for plass i den barnehagen.
SBF oppfordrer
Stavanger kommune til å finne gode løsninger for de foreldrene som er rammet
snarest!