Barnevernstjenesten i Stavanger
Barneverntjenesten
skal følge nøye med i de forhold barn lever under, og søke å få avdekket
omsorgssvikt, atferds-, sosiale og emosjonelle problemer så tidlig at varige
problemer kan unngås, og sette inn tiltak i forhold til dette.
Barneverntjenesten
sine oppgaver bestemmes av Lov om barneverntjenester. Den
sier at kommunen skal utføre de oppgavene som etter barnevernloven ikke er lagt
til et statlig organ. I det
daglige arbeidet til barneverntjenesten inngår
- å gi
råd og veiledning
- å ta
imot skriftlige og muntlige meldinger om bekymring
- å undersøke
om det er grunnlag for tiltak etter barnevernloven
- å iverksette,
følge opp, og evaluere kontroll-, støtte- og endringstiltak i familien
•
- å forberede
saker for behandling i fylkesnemnda
- å følge
opp tiltak for barn som er plassert utenfor familien
Når
barneverntjenesten skal treffe en avgjørelse etter loven, skal barnets beste
være et overordnet hensyn. I arbeidet med å forebygge omsorgssvikt skal
barneverntjenesten samarbeide med andre sektorer, forvaltningsnivåer og
instanser.
Meldeplikt
til barneverntjenesten
Alle
som arbeider i offentlige instanser og tjenester, eller som utfører arbeid for
det offentlige, har meldeplikt til barneverntjenesten. Meldeplikten vil si at
du er pålagt å varsle barneverntjenesten dersom du blir kjent med forhold du
tror vil kunne skade et barns/en ungdoms helse eller utvikling. Meldeplikten
gjelder selv om du har taushetsplikt. En offentlig melder kan ikke levere
anonym melding til barneverntjenesten. Nærmere informasjon om meldeplikten
finner en i:
·
Barnevernloven § 6-4 · Barnehageloven § 22 · Helsepersonelloven § 33 ·
Familievernkontorloven § 10 · Opplæringsloven § 15-3 · Lov om sosiale tjenester
i NAV § 45
Det
er mange forhold som kan gi grunn til bekymring for et barns eller en ungdoms
helse og utvikling. Utrygge familieforhold med store konflikter, mangel på
stimulering, mangel på kontakt, mangel på beskyttelse eller barnets/ungdommens
egen adferd er bare noen av mange stikkord som kan gi stor grunn til bekymring
for et barns eller ungdoms utvikling. Dersom en er i tvil om det en ser gir
grunn til bekymring for barnet/ungdommen er en velkommen til å ta kontakt med
barneverntjenesten for en drøfting. Saken kan forhånds drøftes anonymt.
PPT – Pedagogisk-psykologisk
tjeneste
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste
(PPT) er kommunens rådgivende og
sakkyndige instans i spørsmål som omhandler barn, unge og voksne med behov for
spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning i barnehage og skole.
- PPT utreder enkeltbarns behov og
gir råd og veiledning til foreldre, barnehage, skole og andre
samarbeidspartnere. PPT bidrar med kompetanseheving i barnehage og skole
gjennom kurs og nettverk/konsultasjoner til de ansatte.
- Fagpersonene i PPT har fagbakgrunn
som psykolog, pedagogisk-psykologisk rådgiver, logoped, spesialpedagog,
synspedagog, audiopedagog og sosionom. PPT har eget henvisningsskjema.
- Foreldre skal alltid tas med i
råd/drøftinger før evt oppmelding til PPT
Tverrfaglig
Barnehage Team (TBT)
Teamet
består av - representant(er) fra PPT,
barnevernet, helsestasjonen, fysio-/ergoterapeut og Johannes
læringssenter. Barnehagen
stiller med sin(e) representant ved de aktuelle sakene.
Hovedmål - Bidra tverrfaglig til å utvikle
gode leke og læringsmiljø for barn og barnegrupper som trenger ekstra
støtte i inkluderende fellesskap.
TBT sine
oppgaver -
* Gi barnehagen veiledning og støtte i saker som kan bidra til å forebygge og oppdage barn som trenger ekstra støtte.
* Bidra til at barnehagen iverksetter tiltak slik at barn og barnegrupper som trenger ekstra støtte får den hjelpen de trenger så tidlig som mulig.
* Bidra til kompetanse- organisasjonsutvikling i forhold til barn og barnegrupper som trenger ekstra støtte.
Hvert år er
det et fast dialogmøte med barnehagen, der alle pedagogiske lederne møter.
Konsultasjon
skjer etter behov og saker. Her kan saker drøftes anonymt, foreldre skal være
informert og må gi samtykke til drøftingen. Foreldre kan delta i konsultasjonen
sammen med den pedagogiske lederen.
Etter
konsultasjonen kan TBT tilby veiledning, råd, observasjon og oppfølging i
saken.
Ved
observasjon av enkeltbarn skjer dette etter samtykke fra foreldre.
Ressursteamte
(RT)
Sammensetningen i RT – Virksomhetsleder i Rennesøy barnehagene,
PPT, spesialpedagog i virksomheten, evt pedagogisk leder og andre
Hovedmål – Bidra med kompetanse og
organisasjonsutvikling for å utvikle gode leke og læringsmiljø for barn og
barnegrupper som trenger ekstra støtte i inkluderende fellesskap.
RT sine oppgaver -
* Planlegge og initiere barnehagebasert kompetanse og organisasjonsutvikling i virksomheten.
* Årlig gjennomgang og organisering av styrket barnehagetilbud.
* Utarbeide årshjul for barnehagens styrka barnehagetilbud.
* Gjennomgå individsak før henvisning til PPT for å løse på lavest nivå.
* Samarbeide med andre støttesystemer i arbeidet med kompetanse og organisasjonsutvikling eks bestille veilederkorpset ol.
Utførere av spesialpedagogisk hjelp i Rennesøy barnehagene
En utfører - er (spesial)pedagog/fagarbeider/assistent som bidrar til
støtte og veiledning for barn som etter vedtak trenger tilpasset opplegg i det
allmenpedagogiske tilbudet, og legge til rette for sosial deltagelse i leken.
Virksomheten Rennesøybarnehagene har 190% stilling som
utførere til fordeling.
Innen juni måned er det Virksomhetsleder for Rennesøybarnehagene
sammen med Ressursteamet som fordeler utføreren ut fra de saker en har.