Velg avdeling Forside
Kvaleberg barnehage Flintegata 2A 4016 Stavanger Telefon: 51 50 70 57 Send oss e-post
Sandvikveien barnehage Sandvikveien 13 4016 Stavanger Telefon: 51 50 70 57 Send oss e-post
Redaktør: Monica Kapstad Ranck
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
For ansatte
Logg inn
Kan familiegruppen være noe for dere?

Det kan være mange årsaker til at familiegruppen kanskje nettopp er noe for dere. For noen blir ikke starten på det å være foreldre helt som planlagt. Kanskje dere synes det er vanskelig å få til gode rutiner med mat og søvn? Er du sliten og trenger noen å rådføre deg med? Kanskje føler du deg nedstemt etter fødselen? Opplever du at du ikke er så lykkelig som du hadde trodd på forhånd? Da kan det være at familiegruppen er et tilbud dere kan ha nytte av.

Familiegruppen er et lavterskeltilbud i Kvaleberg barnehagene. Vi er et tilbud til småbarnsfamilier, med hovedfokus på de minste, der foreldrene ønsker støtte og veiledning. Foreldrene er tilstede og har selv ansvaret for barnet sitt i den tiden de er i familiegruppen.

Familiegruppen er til forskjell fra vanlig åpen barnehage et tidsbegrenset tilbud, og en får bestemte dager en kan møte opp.

Vi deler familiene opp i grupper etter hva som passer den enkelte med hensyn til veiledning og barnas alder.

Det er fem til seks familier i hver gruppe. Vi har en mandag- og tirsdagsgruppe og en onsdags- og torsdagsgruppe. Åpningstiden er 9.30. - 14.00.

Vi har alderstilpassete aktiviteter for foreldre og barn.

Gruppetilbudet er gratis.

Det ordinære veiledningstilbudet avsluttes i slutten av juni. Vi kan tilby sommeråpent noen dager i juli. Gruppene starter opp igjen med ordinært veiledningstilbud medio august.

Vårt veiledningstilbud

Vi tilrettelegger tilbudet i samarbeid med dere som foreldre. Det som ligger til grunn for vårt arbeid skal være løsningsfokusert og ikke problemfokusert. Det nytter å tenke fremover.

Vi kan tilby:

• Marte Meo veiledning - med samspillsfilming som verktøy. www.martemeo.no
  • Foreldreveiledningsprogrammet ICDP ( International Child Development Program). www.icdp.no
  • COS-P (Circle of Security Parenting).
  • Tema som går på foreldrerollen og barns utvikling.
  • Film og litteratur.

Det aller beste og viktigste er den gode atmosfæren og at dere i gruppen kan dele erfaringer og reflektere sammen.

Hva samarbeider vi om

Det vanlige er at vi lager avtale om samarbeid for et halvt år om gangen. Vår erfaring er at vi trenger tid til å bli trygge på hverandre. Alle gjennomgår en individuell:

• startsamtale
  • midtveissamtale
  • sluttevaluering

Dette gjøres for å sikre at du føler deg ivaretatt sammen med barnet ditt. Vi avtaler hva dere ønsker støtte til. Det kan for eksempel være: Måltider, rutiner og samspill. Samarbeidet avsluttes når dere selv, og eventuelle samarbeidsparter, opplever at dere har fått tilstrekkelig støtte i det dere som foreldre har bestilt i forhold til samspill med barnet.

Hvordan kan dere ta kontakt?

Dere kan ta kontakt med oss direkte eller gjennom andre instanser. Vi har et eget søknadsskjema. Der beskriver dere hva dere ønsker veiledning i og støtte til. Vi avtaler gjerne et uforpliktende besøk. Etter dette avtaler vi eventuell startdato. Det kan søkes hele året. Søknadsskjema og brosjyre finner dere til høyre på vår hjemmeside.