Meny
Velg avdeling Forside
Moåsen 8 3650 Tinn Austbygd
Telefon: 35082701/91850530 Send oss e-post
Redaktør: Anne Kristine Øyaland Nyiri
Administrasjonen
Minadmin
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Fysisk aktivitet

Krabbe, hoppe, rulle, kaste, løpe, stupe kråke og hvile.

 

Dette er noen av de grunnleggende bevegelser og behov, barn i den motoriske gullader utrykker seg gjennom og erfarer fra.  I Furuheim barnehage har vi utemiljø, innemiljø og pedagogiske planer som tar høyde for alle muligheter på dette området. se Lavo, Spretten og vårtfysiske utemiljø.

Vi ligger som kjent i skogkanten, og vi har ingen fysiske hinder for å bruke skog, natur og dets elementer som vi til enhver tid - året rundt- kan finne her.

Rammeplan kap 3.2:I løpet av småbarnsalderen tilegner barna seg grunnleggende motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, fysiske egenskaper, vaner og innsikt i hvordan de kan ivareta helse og livskvalitet. Barn er kroppslig aktive, og de uttrykker seg mye gjennom kroppen. Gjennom kroppslig aktivitet lærer barn verden og seg selv å kjenne. Ved sanseinntrykk og bevegelse skaffer barn seg erfaringer, ferdigheter og kunnskaper på mange områder. Barns kontakt med andre barn starter ofte med kroppslige signaler og aktiviteter. Dette har betydning for utvikling av sosial kompetanse. Godt kosthold og god veksling mellom aktivitet og hvile er av betydning for å utvikle en sunn kropp. Variert fysisk aktivitet både inne og ute er av stor betydning for utvikling av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Aktiv bruk av natur og nærmiljø gir mange muligheter.