Velg avdeling Forside
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Interkulturell kompetanse

Med begrepet interkulturell kompetanse vil vi forstå evnen til å kommunisere hensiktsmessig og passende i en gitt situasjon i forhold til mennesker med andre kulturelle forutsetninger (Dahl, 2001). Vi kan beskrive tre viktige områder som er vesentlig for det vi kaller interkulturell kompetanse: atferd, kunnskap og holdninger. Ved å jobbe aktivt med disse tre områdene skaper vi en større bevissthet og forståelse for mennesker med andre kulturelle forutsetninger. Vi er en barnehage med et stort kulturelt mangfold som vi ønsker å fremme som en positiv og sterk ressurs i vår jobb med den interkulturelle kompetansen.

Her ser en verdien av å leve sammen i en multikulturell verden. Vi er alle forskjellige og mangfold er det normale. Her i Emmaus har vi et ressurssyn og ikke et mangelsyn på ulik kultur. Barnehagen skal formidle grunnleggende verdier som fellesskap, omsorg og medansvar. Vi skal representere et miljø som bygger opp om respekt for menneskeverd og retten til å være forskjellig. Menneskelig likeverd, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse og solidaritet er sentrale samfunnsverdier som skal legges til grunn for omsorg, danning, lek og læring i barnehagen.

I Emmaus jobber ut fra et helhetssyn på læring. Vi ser sammenhengen i omsorg, lek, læring og hverdagsaktiviteter fører til ny kunnskap og nye ferdigheter. Barn lærer av alt de opplever og erfarer. Personalets rolle blir å anerkjenne ulikhetene hos hvert barn og legge miljøet til rette på en slik måte at barna får muligheter til å undersøke og utforske det som engasjerer og motiverer dem. Det er vårt ansvar å skape et miljø der hvert enkelt barn blir en betydningsfull person for fellesskapet. Hverdagen er rammen rundt det gode livet i barnehagen, og den skal preges av glede og humor i samspill med barn og voksne.