Med begrepet interkulturell kompetanse vil vi forstå evnen til å kommunisere hensiktsmessig og passende i en gitt situasjon i forhold til mennesker med andre kulturelle forutsetninger (Dahl, 2001). Vi kan beskrive tre viktige områder som er vesentlig for det vi kaller interkulturell kompetanse: atferd, kunnskap og holdninger. Ved å jobbe aktivt med disse tre områdene skaper vi en større bevissthet og forståelse for mennesker med andre kulturelle forutsetninger. Vi er en barnehage med et stort kulturelt mangfold som vi ønsker å fremme som en positiv og sterk ressurs i vår jobb med den interkulturelle kompetansen.
Her ser en verdien av
å leve sammen i en multikulturell verden. Vi er alle forskjellige og mangfold
er det normale. Her i Emmaus har vi et ressurssyn og ikke et mangelsyn på ulik
kultur. Barnehagen
skal formidle grunnleggende verdier som fellesskap, omsorg og medansvar. Vi
skal representere et miljø som bygger opp om respekt for menneskeverd og retten
til å være forskjellig. Menneskelig likeverd, åndsfrihet, nestekjærlighet,
tilgivelse og solidaritet er sentrale samfunnsverdier som skal legges til grunn
for omsorg, danning, lek og læring i barnehagen.
I Emmaus jobber ut fra et helhetssyn på læring. Vi ser
sammenhengen i omsorg, lek, læring og hverdagsaktiviteter fører til ny kunnskap
og nye ferdigheter. Barn lærer av alt de opplever og erfarer. Personalets rolle
blir å anerkjenne ulikhetene hos hvert barn og legge miljøet til rette på en
slik måte at barna får muligheter til å undersøke og utforske det som
engasjerer og motiverer dem.
Det er vårt ansvar å skape et miljø der hvert enkelt
barn blir en betydningsfull person for fellesskapet. Hverdagen er rammen rundt
det gode livet i barnehagen, og den skal preges av glede og humor i samspill
med barn og voksne.