Rosenli 7 4015
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Kompetanse om tidlig innsats

Emmaus Barnehage har gjennomgått en kompetanseheving i å se barn i og med vansker tidligst mulig, og deretter sette inn den rette hjelpen så tidlig som mulig. Kursing av både pedagoger og det øvrige personalet skal bidra til økt bevissthet rundt barn som er i eller har vansker, og hvordan vi på best og raskest mulig måte kan hjelpe disse barna til en bedre hverdag.

Denne kompetansen blir sett på som forebyggende og sosialt utjevnende tiltak. For å forebygge og kunne oppdage barn som har behov for ekstra støtte i sin utvikling, er personalets kompetanse viktig. I Emmaus har vi deltatt på kurs der vi er skolert i å fange opp tidlig barn som har vansker eller som lever under vanskelige oppvekstsvilkår.

Vi sørger for at de får rett hjelp tidlig. For at vi skal få til et mest mulig helhetlig tilbud til det beste for barnas oppvekst og utvikling, kreves det at barnehagen samarbeider med andre tjenester og instanser i kommunen. Våre samarbeidspartnere er helsestasjon, PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste), Barneverntjenesten, Ressurssenteret, skole og Johannes læringssenter.  PPT er kommunens rådgivende og sakkyndige instans i spørsmål som omhandler barn, unge og voksne med behov for spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning i barnehage og skole. PPT utreder enkeltbarns behov og gir råd og veiledning til foreldre, barnehage og skole, og legger grunnlaget for hjelp fra Ressurssenteret. Ressurssenteret for styrket barnehagetilbud er en virksomhet i Stavanger kommune som leverer spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder. Dette blir gjort i tråd med sakkyndig vurdering fra PPT. Ressurssenteret kan også bidra til å lage rutiner og systemer knyttet til det psykisk helsefremmende arbeidet i barnehagene. Barneverntjenesten kan gi råd og veiledning, og undersøke om det er grunnlag for tiltak etter barnevernloven.