Avdeling Auglend - avdelingsleder Haugåsstubben 1 D 4016 Stavanger Telefon: 908 29 683
Avdeling Hillevåg - avdelingsleder Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate 17-19 4016 Stavanger Telefon: 930 51 965
Postadresse Postboks 355 Forus 4067 Stavanger Telefon: 95011708 Send oss e-post
Redaktør: Hanne Rosså Lindanger
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Uke 42

Denne uken har vi fortsatt med fugletema, i tillegg til høstaktiviteter og å bli kjent i nytt lokale inne.

Turene denne uken har gått til lekeplasser i nærområdet, til marken like ved barnehagen og til Vannassen - det har vært strålende høstvær hver dag.
Vi forsøker i hovedsak å gå turer til områder med variert terreng ettersom bevegelse i variert terreng er gunstig for små barns grovmotoriske utvikling - i tillegg til at det er rikelig med lekemateriell til alle i skogen og på marken.
Vi ser at barna også liker å besøke lekeplasser i nærområdet, så vi varierer på hvor vi går.
Det er viktig for oss at barnas stemme blir hørt i valg av turdestinasjoner - da blir turene så mye kjekkere.

Vi opplever at det er god kontinuitet i fugletemaet; fra å se og benevne fugler som flyr forbi og å synge "Alle fugler", har vi nå;
- brukt digitale verktøy og lyttet til og undret oss over ulike fuglelyder
- lært ny sang: "Kråkesangen", og igjen lekt mye med takt og rytme (med både kropp, stemme og instrumenter)
- fått sett fugler på nært hold i Vannassen
- hatt mange samtaler om hva de ulike fuglene heter, hvordan de ser ut, forskjell på hann og hunn etc
- laget fuglemat og hengt opp i skogen
- hatt fokus på fugler i bøkene vi leser (bl.a. "Fugl", "Shh! Vi har en plan!", "Krokodille i treet", "Ut på eventyr")

Det er mange fine farger på bladene ute nå og dette har naturligvis blitt samtaleemne på tur, i samling og i aktiviteter. Flere har plukket høstbuketter som de tok med seg hjem. Vi har også malt på høstblader med høstfarger (grønn, gul, rød, oransje) og trykket på ark.

Vi kommer mer og mer på plass i vårt nye lokale inne. Det er veldig godt å ha større plass og å ha små rom hvor vi kan lukke døren og få leke i fred og ro i  indre grupper.
Vi ser at familiekroken er særlig populær; babyer blir passet på og trillet rundt i vogner, det blir laget mat, noen er hos doktoren og andre er i butikken.
Ellers er også leserommet kjekt; her er det høytlesning så ofte som mulig og barna sitter engasjert i sofaen og følger med. Vi har også et lite "telt" på leserommet hvor barna kan sette seg inn og bla i og samtale om bøker.
Det er også god aktivitet og lek inne på lekerommet - der har vi biler, dyr og treklosser i forskjellige størrelser.

Main Image

Bilde 1 av 9