Avdeling Auglend - avdelingsleder Haugåsstubben 1 D 4016 Stavanger Telefon: 908 29 683
Avdeling Hillevåg - avdelingsleder Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate 17-19 4016 Stavanger Telefon: 930 51 965
Postadresse Postboks 355 Forus 4067 Stavanger Telefon: 95011708 Send oss e-post
Redaktør: Hanne Rosså Lindanger
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Uke 25

Her er bilder og litt å lese fra uke 25 på gruppe Måne.

Denne uken har vi hatt vann som tema.

Vi har vært på tur til Lille Vannassen og sett på dyrelivet ved og i vannet. Andemor og andungene er etter hvert fast innslag på turene våre - like kjekt å se de hver gang! Vi hadde med håv og gjennomsiktig plastkasse. En voksen fylte kassen med vann og litt grums fra bunnen og så var det bare å se godt etter om vi kunne se noe levende nedi der. Etter hvert så vi masse smått som rørte på seg - masse små biller med vinger! Det så ut som de fløy gjennom vannet! Vi hadde med bilder av insekter som lever i vannet og fant ut at det måtte være buksvømmere.

Vi gjentok maleaktivitet med pipette - dette synes barna er veldig kjekt å holde på med. Spennende å se hvilke mønster, dyr og skikkelser som kommer frem på arket (og på bordet).

Vi plukket blomsterbuketter på tur og satte én i vase med vann og én i vase uten vann for å se hva som skjedde. Barna var ganske samstemte i at de trodde blomstene som fikk vann "ville være levende" og at de som ikke hadde vann "ville bli døde".
Og vi så raskt at blomstene som ikke hadde vann begynte å henge. Vi gjorde et forsøk på å "gjenopplive" dem med å fylle på vann - men det var for sent. Konklusjon: blomster, planter (dyr og mennesker) må ha vann for å leve.

Vi har også snakket litt om vannets tre former; flytende, fast og svevende/gass. Vi fylte vann i ballonger og la dem i fryseboksen. Dagen etter var de blitt til is! Kjempefine iskuler med fine iskrystaller inni. Barna fikk eksperimentere med salt og maling på iskulene sine.
Vi har lekt forskere og tok på oss hvite frakker og forsket på hvor mye "tiss" (gult vann) det var plass til i en bleie og hvor mange dråper vann det var plass til oppå et kronestykke.

Nyttig informasjon:
- Neste uke skal vi ha Sjørøveruke - det gleder vi oss til.
- Vi skal være på fremsiden i barnehagen (samme plass som nå).
- Veldig fint om alle kan ha med vannflaske - en som de selv klarer å åpne/lukke

- Personalets ferie:
Marianne: uke 27 (fra 1.7), 28, 29, 30 og 31
Bente: uke 28, 29, 30 og 31
Cveta: uke 30, 31 og 32
Celine: uke 26 og 27

- Det vil alltid være minst én voksen fra Indigo
- Vi samarbeider med Magenta i sommerbarnehagen. Der jobber Ingrid, Vegard, Eli og Naime - alle er kjente fjes for barna på Indigo.

- Ønsker veldig gjerne tilbakemelding på mail fra dere (se innlegg lenger nede på Indigo sin side!)

Main Image

Bilde 1 av 18