Publisert: 06. november 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Agnethe Helland Stensland

Emosjonell regulering

Emosjonell regulering handler om barnets evne til å forstå, uttrykke og håndtere egne følelser på en trygg og hensiktsmessig måte. Dette er en grunnleggende ferdighet som legger et viktig fundament for sosial kompetanse, læring og trivsel.

Små barn opplever sterke følelser, men har ennå ikke utviklet strategier for å håndtere dem. De kan bli frustrerte, lei seg eller sinte uten å vite hvordan de skal roe seg ned. I barnehagen møter vi disse følelsene med trygghet og veiledning, slik at barnet lærer:

  • Å sette ord på følelser: «Jeg er sint fordi…»
  • Å finne løsninger: «Hva kan vi gjøre for at det skal bli bedre?»
  • Å oppleve at alle følelser er lov, men at handlingene må være trygge.

Hvordan jobber vi med emosjonell regulering i barnehagen?

  • Vi bruker hverdagslige situasjoner som læringsarena:
  • Navngiv følelser: Når barnet er lei seg, hjelper vi med å sette ord på følelsen: «Jeg ser at du er trist fordi leken gikk i stykker.»
  • Rolige voksne: Vi er bevisste på å være rolige og trygge, slik at barnet kan speile oss
  • Verktøy og rutiner: Vi bruker bøker, sanger og samtaler om følelser, og vi har faste rutiner som gir forutsigbarhet.

Hva kan foreldre gjøre hjemme?

  • Snakk om følelser i hverdagen.
  • Vis at alle følelser er lov, men hjelp barnet med gode måter å uttrykke dem på.
  • Vær en trygg støtte når barnet trenger hjelp til å roe seg.


    Emosjonell regulering er ikke noe som skjer over natten – det er en prosess som krever tid, tålmodighet og gode rollemodeller. Sammen kan vi gi barna verktøyene de trenger for å mestre livet.