Meny
Velg avdeling Forside
Bygg Skredbakka Skredbakka 55 4048 Telefon: 51913400 / 51913415 Send oss e-post
Bygg Malthaug Malthaugsvingen 11 4048 Telefon: 51913415 Send oss e-post
Redaktør: Gerd Tofteland
Stavanger kommune - søk barnehage
Hypernet - søk barnehage/SFO
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<september 2019><<
september 2019
mtotfls
26272829303101
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30010203040506
Innlogging for personalet
Logg inn
Om Aubeberget barnehage

Aubeberget barnehage eies og drives av Stavanger kommune. Barnehagen har 6 avdelinger for barn i alderen 0 - 6 år.

Avdelingene er fordelt på to ulike bygg, bygg Malthaug og bygg Skredbakka. Malthaug var en egen barnehage som ble etablert i 1982, og Skrebakka startet opp i 1985. I 2004 ble disse to slått sammen til én virksomhet.

BARNEHAGENS VERDIER OG VISJON

Visjon

Gode menneskemøter for alle i barnehagen

Vi viser til Stavanger kommunes etiske standard og barnehagens planer, som handler om hvordan vi skal opptre i ulke situasjoner og i utførelsen av våre arbeidsoppgaver. Vi i Aubeberet barnehage tar imot barn, foreldre, kollegaer og andre på en positiv og imøtekommende måte.  Vi ønsker at alle skal føle seg velkommen i barnehagen. Dette gjør vi med å være behjelpelige, imøtekommende, lyttende og viser hverandre interesse. Vi viser hverandre respekt og er høflige mot hverandre.

Verdier

Sunn og grønn barnehage

Barns medvirkning

Livsglede

 

Sunn og grønn barnehage

Vi er stolte av at Aubeberget barnehage har Grønt flagg. Dette er et bevis på at vi fyller kravene som stilles for å bli internasjonalt godkjent som en miljøvennlig barnehage.

I barnehagen serveres det sunn og god mat. En av målsettingene er å lage mat fra bunnen av, hvor råvarene består mest mulig av rene kjøtt/fiske produkter. Vi ønsker å tilby økologisk mat som melk, brød og egg. Vi er bevisste på og ønsker å redusere salt og sukker innhold i matvarene, samt at det benyttes grove kornprodukter. Det er viktig med gode rammer rundt måltidene og det er satt av god tid til måltidene.

Vi kildesorterer, matavfall, papir, plast, glass og metall. Vi har kildesortering på hver avdeling og fellesrom. Barna deltar aktivt i arbeidet med kildesortering og besøker miljøstasjonen jevnlig. I aldersgruppen 3 – 6 år benyttes «Blekkulf» som gjennomgangsfigur i arbeidet med miljøvern. «Blekkulf» er med barna på hjemmebesøk.

Det arrangeres en fast miljødag for barnehagen en gang pr. mnd. hvor vi tar vare på ute/inne områdene, koster, rydder, luker, reparerer. Barnehagen har også en egen kjøkkenhage, hvor det plantes poteter, salat og andre grønnsaker. Barna er med i hele prosessen.

Barns medvirkning 

Barnas synspunkter skal vektlegges i planlegging og vurdering i forhold til alder og modenhet:

· Vi trener på konsekvenser av egne valg; påkledning, valg av aktivitet, mat (valg av pålegg), lekekamerater etc.

· Vi lytter og observerer hva barna er opptatt av eller interessert i. Dette påvirker valg av ulike turmål, mat, sanger og andre aktiviteter.

· Barna er med på å utarbeide og samtale om trivselsregler, og hvordan vi skal ha det i barnehagen.

· Vi lytter til barna og evaluerer sammen med dem. De vil dermed få en opplevelse av å ha innflytelse på hverdagen, og at «min» mening er betydningsfull.   Førskolebarn skal få oppleve større grad av innflytelse på egen hverdag, eks: utelek, påkledning og spesielle ansvarsoppgaver.    

Livsglede

Livsglede hører sammen med lykke og det å ha et meningsfullt liv. Det handler om glede og tilhørighetsfølelse, trygghet, det å føle seg vel, å oppleve en meningsfull hverdag, ulike kultur/natur opplevelser. Hvordan oppnår vi dette?

· Snakke om hvem som er tilstede /fravær.

· Bordplassering og turkamerater, aldersinndelte grupper, temagrupper.

· Bevisst bruk av anerkjennende kommunikasjon i barnehagen   Hva forventes av den voksne :

· Forutsigbarhet i forhold til barnehagens planer og barnas individuelle behov.

· Felles opplevelser; årshjulet, turer, fester, etc.

· Humor og glede i hverdagen, rom for spontanitet.

· Relasjonsbygging; vise at du betyr noe, den voksne bryr seg om meg.

· Individuell oppmerksomhet, ros fra betydningsfulle voksne, ros i felles plenum.

· Anerkjennende kommunikasjon i samspill med barna

· Snakke godt om personer som ikke er tilstede.

· Et godt foreldresamarbeid. God kontakt mellom foreldre og ansatte er en viktig trivselsfaktor for det enkelte barn.

· Bilder og annen dokumentasjon på avdelingene. Vi samtaler og undrer oss sammen med barna om felles opplevelser og aktiviteter vi har vært med på.