Vannassen barnehage
SU for Åsen-barnehagene
Sørmarka Arena barnehage Sørmarkveien 22 4019 Stavanger Telefon: 97518343 Send oss e-post
Tyrihans barnehage Dalsetveien 7 4018 Stavanger Telefon: 91646626 Send oss e-post
Vannassen barnehage Vestvollveien 1 4017 Stavanger Telefon: 97518343 Send oss e-post
Redaktør: Hanne Rosså Lindanger
Logg inn
Trenger du bhgplass? Søk her
Søk barnehageplass
Tilbake til normalen i barnehager og skoler

Fra lørdag 25. september kl. 16 går vi over til en normal hverdag med økt beredskap. Det er ikke lenger nødvendig med kontaktreduserende tiltak i barnehager og skoler. Trafikklysmodellen kan bare videreføres eller tas i bruk dersom kommunen mener at smittesituasjonen krever lokale tiltak.
Den voksne befolkningen er i stor grad vaksinert, og en økende andel ungdom får vaksine. Barn og unge har lav risiko for alvorlig covid-19 sykdom. Derfor er det ikke lenger nødvendig eller forholdsmessig å ha tiltak i skoler og barnehager som begrenser hverdagen. De grunnleggende smittevernrådene gjelder fortsatt.

Når skal barn med luftveissymptomer være hjemme og når kan de komme tilbake i barnehage/skole?

Nå som de aller fleste i den voksne befolkningen er vaksinert, og en økende andel ungdom får vaksine er det ikke lenger nødvendig med strenge tiltak i samfunnet, og koronavirusinfeksjon kan i økende grad håndteres som andre luftveisinfeksjoner. Luftveisinfeksjoner smitter lettest tidlig i sykdomsforløpet, derfor er det særlig viktig å holde seg hjemme idet man får de første tegn på forkjølelse eller sykdom. Barn med nyoppståtte symptomer, bør være hjemme. Hvis symptomene er milde og forsvinner helt etter en dag, kan barnet vende tilbake til barnehage/ skole. Etter gjennomgått luftveisinfeksjon kan barn gå i barnehage/ skole når de er i bedring og tilbake i sin vanlige form og har vært feberfri i minst 24 timer, uavhengig om test er tatt. De kan komme tilbake selv om barnet fortsatt har restsymptomer som rennende nese eller lett hoste.

Noen barn, særlig i barnehagealder, har nærmest kontinuerlig rennende nese. Hvis de ellers er i god form uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon, behøver de ikke å holde seg hjemme.

Barn som har kjent allergi der symptomene gjenkjennes som allergiplager kan møte på skolen/ barnehagen som normalt.
Ved bekymring for barnet eller ved vedvarende symptomer bør lege kontaktes for vurdering.