Leiasundveien 10 4180 Kvitsøy
Redaktør: Line S. Pettersen
Ipad og digital praksis i barnehagen

Ny Rammeplan 2017, sier noe om bruk av digitale verktøy i bhg

I budsjett 2017 er det avsatt penger til å kjøpe Ipad til bruk i barnehagen. Vi har en fra før, men har ikke vært så aktive brukere. Den er mest blitt brukt ved språktrening til enkeltbarn i forbindelse med veiledning fra PPT. Den nye rammeplanen (bhg styringsdokument), sier noe om bruk av digitalt verktøy, som ikke står i den gamle rammeplanen. Barna allerede fra 1 kl starter med PC, så det ønskes at også barnehagene fremover skal legge mer til rette for digital praksis:

-"Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Barnehagen skal gi barna mulighet til å bruke digitale verktøy til å utforske, leke, lære og undre seg. Barnehagen skal snakke med barna om prinsipper for digital dømmekraft. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft i bruk av digitalt innhold. I bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna.Personalet i barnehagen skal:– utøve digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk, ha et bevisst forhold til opphavsrett og kildekritikk og ivareta barnas personvern–  legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer–  vurdere relevans og delta i barnas mediebruk–  utforske bruk av digitale verktøy sammen med barna"

I Kvitsøy barnehage kommer vi til å bruke Ipad under samlingsstund, og i barnas læringssituasjon, kun voksenstyrt, som beskrevet over. Vi kommer ikke til å tillate at barna sitter alene med den og spiller. I desember hadde SU en drøfting ang bhg digitale praksis, og hvorvidt Ipad skal kjøpes inn eller ikke. . Dere har nå mulighet til å påvirke vår hverdag. Blir det mange som reagerer, dropper vi innkjøp, men om dere er enige i vilkåra her for bruk av Ipad, kommer jeg til å kjøpe inn.

Mvh Mona, Barnehagestyrer