Å lete etter Lille fru Hønes egg er en av Hellinga barnehages mange tradisjoner
Publisert: 18. april 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Lucinda Anette Minnaar

Våren på Lilla avdeling

Ute ser vi på spurven i buskene. De flyr opp ned fra gjerdet til taket på barnehagen for å bygge rede og de har ofte små greiner eller gress i nebbet. Vi hører dem godt når vi er ute, men også når barna ligger og hviler i vognene sine. Spurven blir et sentralt tema for resten av våren. Vi vil forøke å ta en nærmere titt på den ved å bruke spurven i ulike planlagte og spontane aktiviteter for å lære mer om den og dens levemåter (Kunnskapsdepartementet 2017).

Barna på Lilla har laget “Haresmykker” med perler på piperensere. De har dekorert påskepynt av silkeleire med maling og tegnet med tusjer på store påskeegg som ble laminert. På tampen av påskeuka laget vi også en stor påskekylling vi limte fjær på som fikk pryde veggen ute på “liten lekeplass” i barnehagen. Siste dag før påske var det fellessamling nede i steintrappa utenfor barnehagen. Vi fikk vite at lille fru Høne var så lei seg fordi hun hadde mistet alle eggene sine! Det viste seg at noen barn i barnehagen visste at det var Påskeharen som hadde vært litt rampete og tatt dem. Påskeharen kom og innrømte at han hadde gjemt dem! Og da måtte hele barnehagen leite rundt på lekeplassene for å finne dem. Så ble lille fru Høne glad igjen når hun fikk eggene tilbake!